Nawigacja

Ogólne cele strategii nadzoru

Priorytety nadzoru Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w 2019 roku

  1. Funkcjonowanie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem;
  2. Funkcjonowanie Systemu Zarządzania Utrzymaniem;
  3. Stan techniczny i proces utrzymania infrastruktury kolejowej i przyległych gruntów, w tym obiektów inżynieryjnych;
  4. Stan techniczny, proces utrzymania i klasyfikacji skrzyżowań linii kolejowych z drogami;
  5. Stan techniczny i proces utrzymania urządzeń sterowania ruchem kolejowym;
  6. Stan techniczny i proces utrzymania sieci trakcyjnej;
  7. Funkcjonowanie ratownictwa technicznego zarządców infrastruktury;
  8. Stan techniczny i proces utrzymania urządzeń detekcji stanów awaryjnych taboru DSAT;
  9. Prowadzenie ruchu kolejowego;
  10. Bezpieczeństwo prowadzenia prac inwestycyjnych;
  11. Bezpieczeństwo eksploatacji bocznic kolejowych;
  12. Przygotowanie i realizacja procesu przewozowego, w tym przygotowanie pociągów do jazdy;
  13. Stan techniczny i proces utrzymania pojazdów kolejowych;
  14. Proces przewozu koleją towarów niebezpiecznych;
  15. Spełnienie warunków wydania świadectwa bezpieczeństwa przez przewoźników kolejowych zwolnionych z obowiązku posiadania certyfikatów;
  16. Spełnienie warunków wydania świadectwa bezpieczeństwa przez zarządców kolejowych zwolnionych z obowiązku posiadania autoryzacji;
  17. Kwalifikacje pracowników związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego;
  18. Czas pracy maszynistów, w tym składanie i przekazywanie do Prezesa UTK oświadczeń maszynistów;
  19. Wyroby stosowane w kolejnictwie - składniki interoperacyjności;
  20. Podsystemy strukturalne dopuszczone do eksploatacji;
  21. Funkcjonowanie jednostek notyfikowanych;
  22. Wyroby dopuszczone na podstawie świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu;
  23. Weryfikacja działalności producenta wyrobów stosowanych w kolejnictwie;
  24. Postępowania prowadzone przez komisje kolejowe.

Powyższe obszary zostały określone w oparciu o przeprowadzone analizy, które objęły  m.in. wyniki prowadzonych działań nadzorczych, ze szczególnym uwzględnieniem wartości wskaźnika nieprawidłowości w roku 2018 oraz jego zmiany w stosunku do roku 2017, a także weryfikację przyczyn zaistniałych zdarzeń w ruchu kolejowy w roku 2018  w porównaniu z rokiem poprzednim. Ponadto pod uwagę wzięto zakres skarg i zgłoszeń dotyczących bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz wydane decyzje administracyjne. 

do góry