- Nadzór nad wdrożeniem/ funkcjonowaniem Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem (w tym w procesie recertyfikacji);
- Nadzór nad wdrożeniem/ funkcjonowaniem Systemu Zarządzania Utrzymaniem (w tym w procesie recertyfikacji);
- Nadzór nad stanem technicznym i procesem utrzymania infrastruktury kolejowej;
- Nadzór nad stanem technicznym, procesem utrzymania i klasyfikacją skrzyżowań linii kolejowych z drogami publicznymi;
- Nadzór nad stanem technicznym, procesem utrzymania i oznakowaniem pojazdów kolejowych;
- Nadzór nad rynkiem wyrobów stosowanych w kolejnictwie – składniki interoperacyjności;
- Nadzór nad bezpieczeństwem eksploatacji bocznic kolejowych;
- Nadzór nad prowadzeniem ruchu kolejowego, w tym nad bezpieczeństwem prowadzenia prac inwestycyjnych;
- Nadzór nad kwalifikacjami pracowników związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego;
- Nadzór nad przestrzeganiem praw pasażerów i jakością usług w transporcie kolejowym;
- Nadzór nad procesem przewozu koleją towarów niebezpiecznych;
- Nadzór nad przygotowaniem i realizacją procesu przewozowego;
- Nadzór nad stanem technicznym i procesem utrzymania urządzeń sterowania ruchem kolejowym;
- Nadzór nad spełnieniem zasadniczych wymagań przez koleje linowe;
- Nadzór nad postępowaniami prowadzonymi przez komisje kolejowe;
- Nadzór nad czasem pracy maszynistów biorących udział w zdarzeniach oraz zatrudnionych w kilku podmiotach jednocześnie, w tym nad składaniem i przekazywaniem do Prezesa UTK oświadczeń maszynistów.
Powyższe obszary zostały określone w oparciu o przeprowadzone analiz, które objęły m.in. wyniki prowadzonych działań nadzorczych, ze szczególnym uwzględnieniem nieprawidłowości, jakie zostały stwierdzone w toku prowadzonych czynności, przyczyny zaistniałych zdarzeń w ruchu kolejowym oraz zakres zgłoszeń dotyczących bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Ponadto pod uwagę wzięto tematykę wydanych decyzji administracyjnych.