Nawigacja

Ogólne cele strategii nadzoru

Priorytety nadzoru Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w 2020 roku

  1. Funkcjonowanie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem;
  2. Funkcjonowanie Systemu Zarządzania Utrzymaniem;
  3. Stan techniczny i proces utrzymania infrastruktury kolejowej i przyległych gruntów, w tym obiektów inżynieryjnych;
  4. Stan techniczny, proces utrzymania i klasyfikacji skrzyżowań linii kolejowych z drogami;
  5. Stan techniczny i proces utrzymania urządzeń sterowania ruchem kolejowym;
  6. Stan techniczny i proces utrzymania sieci trakcyjnej;
  7. Funkcjonowanie ratownictwa technicznego zarządców infrastruktury;
  8. Stan techniczny i proces utrzymania urządzeń detekcji stanów awaryjnych taboru DSAT;
  9. Prowadzenie ruchu kolejowego;
  10. Bezpieczeństwo prowadzenia prac inwestycyjnych;
  11. Bezpieczeństwo eksploatacji bocznic kolejowych;
  12. Przygotowanie i realizacja procesu przewozowego, w tym przygotowanie pociągów do jazdy;
  13. Stan techniczny i proces utrzymania pojazdów kolejowych;
  14. Proces przewozu koleją towarów niebezpiecznych;
  15. Spełnienie warunków wydania świadectwa bezpieczeństwa przez przewoźników kolejowych zwolnionych z obowiązku posiadania certyfikatów;
  16. Spełnienie warunków wydania świadectwa bezpieczeństwa przez zarządców kolejowych zwolnionych z obowiązku posiadania autoryzacji;
  17. Kwalifikacje pracowników związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego;
  18. Czas pracy maszynistów, w tym składanie i przekazywanie do Prezesa UTK oświadczeń maszynistów;
  19. Spełnienie warunków wydania licencji przewoźnikowi kolejowemu;
  20. Funkcjonowanie ośrodków szkolenia wpisanych na listę podmiotów uprawnionych do szkolenia i egzaminowania osób ubiegających się o licencję i świadectwo maszynisty;
  21. Postępowania prowadzone przez komisje kolejowe.

Powyższe obszary zostały określone w oparciu o przeprowadzone analizy, które objęły  m.in. wyniki prowadzonych działań nadzorczych oraz przyczyny zdarzeń zaistniałych w ruchu kolejowy. Ponadto pod uwagę wzięto zakres skarg i zgłoszeń dotyczących bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz wydane decyzje administracyjne. 

do góry