Nawigacja

Zespół ds. stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej

Trzecie spotkanie Zespołu ds. stawek jednostkowych opłat za dostęp i korzystnie z infrastruktury kolejowej – 19.08.2011

W dniu 19 sierpnia 2011 roku w siedzibie Urzędu Transportu Kolejowego odbyło się trzecie spotkanie Zespołu do spraw stawek jednostkowych opłat za dostęp i korzystanie z infrastruktury kolejowej.

 Na spotkaniu, w którym uczestniczyło 10 przedstawicieli różnych podmiotów działających na rynku transportu kolejowego poruszono dwa tematy tj. przypisywanie kategorii linii kolejowej w PKP PLK S.A. oraz wstępne wnioski do projektu instrukcji kalkulacji stawek.

„Przypisywanie kategorii linii kolejowej w PKP PLK S.A. – tezy do dyskusji”

W pierwszej części spotkania Członkowie Zespołu zostali poproszeni o wyrażenie swojej opinii
na temat procesu przypisywania kategorii linii kolejowych przez PKP PLK S.A. Omówione zostały dwa czynniki wpływające na kategorie linii:

  • prędkość maksymalna dla pociągów pasażerskich i towarowych,
  • średniodobowe natężenie ruchu pociągów.

Stawiane na spotkaniu tezy do przemyśleń dotyczyły takich kwestii jak:

  • Czy dopuszczalna prędkość techniczna dla 1 parametru pociągów towarowych na poziomie do 40 km/h jest uzasadniona? Czy uwzględnia stan infrastruktury kolejowej?
  • Czy waga parametru „prędkość techniczna” w wysokości 60 % jest optymalna?
  • Czy nie należy przygotować odrębnych kategorii dla odcinków linii dla pociągów pasażerskich i pociągów towarowych?
  • Czy natężenie ruchu powyżej 40 pociągów na dobę należy uznać za wystarczająco wysokie, aby uzyskać parametr najwyższy tj. 5? Taki sam parametr osiągają linie o natężeniu ruchu powyżej 300 pociągów na dobę.
  •  Czy taka sama skala natężenia powinna obejmować ruch dalekobieżny oraz ruch aglomeracyjny?
  • Czy do określenia natężenia ruchu powinny być brane dane historyczne (n-2), czy może planowana praca eksploatacyjna, czy też może dane bieżące co miesiąc aktualizowane?  Może to być istotny element w związku z licznymi modernizacjami linii kolejowych.
  • Czy waga parametru natężenia w wysokości 40 % jest optymalna?

Ostatnią kwestią, o przemyślenie której zostali poproszeni Członkowie Zespołu, jest próba zdefiniowania innych przedziałów kategorii linii dla czynnika średniodobowe natężenie ruchu pociągów.

„Instrukcja kalkulacji stawek jednostkowych opłaty podstawowej za dostęp i korzystanie z infrastruktury kolejowej – wstępne wnioski”

W drugiej części spotkania Członkowie Zespołu mogli zapoznać się i wyrazić swoje opinie na temat wstępnych wniosków do projektu instrukcji kalkulacji stawek. Wnioski te wynikały m.in. z analiz nadesłanych odpowiedzi na zadane wcześniej pytania i dotyczyły takich kwestii jak:

  • ogólna metodologia kalkulacji stawek,
  • wyznaczanie bazy kosztowej,
  • alokacja kosztów i dotacji
  • wyznaczanie pracy eksploatacyjnej
  • wyznaczanie stawek jednostkowych.

Na zakończenie spotkania ustalono, iż Urząd Transportu Kolejowego skieruje do przedstawicieli rynku kolejowego kolejną listę pytań dotyczącą tematów poruszanych na spotkaniu, z prośbą
o ustosunkowanie się do nich w terminie 2 tygodni (tj. do 5 września 2011 roku) oraz przesłanie odpowiedzi na adres skrzynki podawczej stawki@utk.gov.pl

Ponadto Prezes UTK wskazuję, iż wszyscy zainteresowani proszeni są o nadsyłanie na skrzynkę podawczą wszelkich informacji (problemy, propozycję rozwiązań) mogących usprawnić proces ustalania stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej. 

do góry