W dniu 19 sierpnia 2011 roku w siedzibie Urzędu Transportu Kolejowego odbyło się trzecie spotkanie Zespołu do spraw stawek jednostkowych opłat za dostęp i korzystanie z infrastruktury kolejowej.
Na spotkaniu, w którym uczestniczyło 10 przedstawicieli różnych podmiotów działających na rynku transportu kolejowego poruszono dwa tematy tj. przypisywanie kategorii linii kolejowej w PKP PLK S.A. oraz wstępne wnioski do projektu instrukcji kalkulacji stawek.
„Przypisywanie kategorii linii kolejowej w PKP PLK S.A. – tezy do dyskusji”
W pierwszej części spotkania Członkowie Zespołu zostali poproszeni o wyrażenie swojej opinii
na temat procesu przypisywania kategorii linii kolejowych przez PKP PLK S.A. Omówione zostały dwa czynniki wpływające na kategorie linii:
- prędkość maksymalna dla pociągów pasażerskich i towarowych,
- średniodobowe natężenie ruchu pociągów.
Stawiane na spotkaniu tezy do przemyśleń dotyczyły takich kwestii jak:
- Czy dopuszczalna prędkość techniczna dla 1 parametru pociągów towarowych na poziomie do 40 km/h jest uzasadniona? Czy uwzględnia stan infrastruktury kolejowej?
- Czy waga parametru „prędkość techniczna” w wysokości 60 % jest optymalna?
- Czy nie należy przygotować odrębnych kategorii dla odcinków linii dla pociągów pasażerskich i pociągów towarowych?
- Czy natężenie ruchu powyżej 40 pociągów na dobę należy uznać za wystarczająco wysokie, aby uzyskać parametr najwyższy tj. 5? Taki sam parametr osiągają linie o natężeniu ruchu powyżej 300 pociągów na dobę.
- Czy taka sama skala natężenia powinna obejmować ruch dalekobieżny oraz ruch aglomeracyjny?
- Czy do określenia natężenia ruchu powinny być brane dane historyczne (n-2), czy może planowana praca eksploatacyjna, czy też może dane bieżące co miesiąc aktualizowane? Może to być istotny element w związku z licznymi modernizacjami linii kolejowych.
- Czy waga parametru natężenia w wysokości 40 % jest optymalna?
Ostatnią kwestią, o przemyślenie której zostali poproszeni Członkowie Zespołu, jest próba zdefiniowania innych przedziałów kategorii linii dla czynnika średniodobowe natężenie ruchu pociągów.
„Instrukcja kalkulacji stawek jednostkowych opłaty podstawowej za dostęp i korzystanie z infrastruktury kolejowej – wstępne wnioski”
W drugiej części spotkania Członkowie Zespołu mogli zapoznać się i wyrazić swoje opinie na temat wstępnych wniosków do projektu instrukcji kalkulacji stawek. Wnioski te wynikały m.in. z analiz nadesłanych odpowiedzi na zadane wcześniej pytania i dotyczyły takich kwestii jak:
- ogólna metodologia kalkulacji stawek,
- wyznaczanie bazy kosztowej,
- alokacja kosztów i dotacji
- wyznaczanie pracy eksploatacyjnej
- wyznaczanie stawek jednostkowych.
Na zakończenie spotkania ustalono, iż Urząd Transportu Kolejowego skieruje do przedstawicieli rynku kolejowego kolejną listę pytań dotyczącą tematów poruszanych na spotkaniu, z prośbą
o ustosunkowanie się do nich w terminie 2 tygodni (tj. do 5 września 2011 roku) oraz przesłanie odpowiedzi na adres skrzynki podawczej stawki@utk.gov.pl
Ponadto Prezes UTK wskazuję, iż wszyscy zainteresowani proszeni są o nadsyłanie na skrzynkę podawczą wszelkich informacji (problemy, propozycję rozwiązań) mogących usprawnić proces ustalania stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej.
Pliki do pobrania
- [pptx] Instrukcja kalkulacji stawek jednostkowych opłaty podstawowej wstępne wnioski (219.38 KB)
- [ppt] Kategorie linii (495.5 KB)
- [doc] Zapytanie 2 do Członków Zespołu (39 KB)
- [xls] Formularz do wypełnienia (25.5 KB)
- [pdf] Opinia zgłoszona przez Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych (79.14 KB)
- [pdf] Opinia zgłoszona przez Związek Pracodawców Kolejowych (118.98 KB)
- [pdf] Opinia zgłoszona przez PKP PLK SA (44.75 KB)
- [pdf] Opinia zgłoszona przez Jastrzębską Spółkę Kolejową (61.64 KB)
- [pdf] Opinia zgłoszona przez Kopalnię Piasku Kotlarnia - Linie Kolejowe Sp. z o.o. (46.83 KB)
- [pdf] Opinia zgłoszona przez UBB Polska Sp. z o.o. (39.01 KB)
- [pdf] Opinia zgłoszona przez Koleje Dolnośląskie (506.15 KB)
- [pdf] Opinia zgłoszona przez PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o. (10.8 MB)
- [pdf] Opinia zgłoszona przez Koleje Mazowieckie (152.81 KB)
- [pdf] Opinia zgłoszona przez Izbę Gospodarcza Transportu Lądowego (31.06 KB)