Nawigacja

Zespół ds. stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej

Drugie spotkanie Zespołu ds. stawek jednostkowych opłat za dostęp i korzystnie z infrastruktury kolejowej – 19.07.2011

W dniu 19 lipca 2011 roku w siedzibie Urzędu Transportu Kolejowego odbyło się drugie spotkanie Zespołu do spraw stawek jednostkowych opłat za dostęp i korzystnie z infrastruktury kolejowej.

     Na spotkaniu, w którym uczestniczyło blisko 20 przedstawicieli różnych podmiotów działających na rynku transportu kolejowego poruszono dwa główne tematy tj. „możliwe problemy pojawiające się przy obecnej konstrukcji stawek za dostęp i korzystanie z infrastruktury kolejowej” oraz projekt budowy instrukcji kalkulacji stawek.

     Członkowie Zespołu, oprócz problemów wskazanych i omówionych na pierwszym spotkaniu wymienili kolejne, które mogą stanowić barierę rozwoju transportu kolejowego, w postaci:

  • znacznego zróżnicowania w stawkach pomiędzy pociągami pasażerskimi
    o stosunkowo niskich masach brutto, a pociągami towarowymi o wysokich masach brutto.
  • dużej zmienności stawek jednostkowych opłaty podstawowej za dostęp
    i korzystanie z infrastruktury kolejowej pomiędzy latami dla pociągów towarowych
    o wysokich masach brutto.
  • podwyższenia opłaty za indywidualny rozkład jazdy, który jest nieunikniony
    w kolejowym transporcie towarowym.

    Uczestnicy zwrócili również uwagę na inne aspekty związane z kalkulacją stawek jednostkowych opłaty podstawowej, takie jak:

  • potrzeba szczegółowej analizy obecnej struktury kosztów uzasadnionych przedstawianych przez zarządców infrastruktury kolejowej.
  • w przypadku całkowitej zmiany metodologii należy pamiętać o istniejącym taborze
    np. marszałków województw, który był dostosowany do istniejących stawek.
  • w przypadku jakiejkolwiek zmiany metodologii zarządcy infrastruktury powinni wykonać odpowiednie symulacje w celu sprawdzenia wpływu nowych stawek na użytkowników infrastruktury.

Opinie członków Zespołu ds. stawek dotyczące rekomendacji zawartych w opracowaniu pt. „Kształtowanie systemu stawek za dostęp do linii kolejowych – tezy do dyskusji

   W drugiej części spotkania członkowie Zespołu mieli możliwość  zapoznania się i skomentowania celu, zakresu oraz procesu powstawania projektu instrukcji kalkulacji stawek jednostkowych opłaty podstawowej za dostęp i korzystanie z infrastruktury kolejowej.

Proces powstawania projektu instrukcji został podzielony na 5 faz:

  • ustalenia konstrukcji cennika,
  • ustalenia bazy kosztowej,
  • ustalenia sposobu alokacji kosztów,
  • ustalenia pracy eksploatacyjnej,
  • wyznaczania stawek jednostkowych opłaty podstawowej.

Prezentacja „Instrukcja kalkulacji stawek jednostkowych opłaty podstawowej za dostęp i korzystanie z infrastruktury kolejowej – cel i zakres projektu

    Na zakończenie spotkania ustalono, iż Urząd Transportu Kolejowego skieruje do przedstawicieli rynku kolejowego listę pytań dotyczących wpływu na przewoźników stawek jednostkowych opłaty podstawowej, jakie stosuje zarządca infrastruktury, z prośbą o ustosunkowanie się do nich w terminie 2 tygodni (tj. do 5 sierpnia 2011 roku).  

Materiały do pobrania:

do góry