Nawigacja

FAQ w zakresie interoperacyjności

Czy istnieje obowiązek przeprowadzenia procedury oceny zgodności z TSI i uzyskania deklaracji zgodności WE dla podsystemów strukturalnych Infrastruktura, Sterowanie - urządzenia przytorowe i Energia dla nowo projektowej bocznicy / terminala kolejowego przez Inwestora (użytkownika bocznicy kolejowej)?

Przepisy rozdziału 4a mają zastosowanie jedynie do bocznic kolejowych niebędących infrastrukturą prywatną. Tym samym podsystemy strukturalne zabudowane na takich bocznicach podlegają obowiązkowi weryfikacji WE z zasadniczymi wymaganiami systemu kolei, a zawarte w nich składniki interoperacyjności powinny być objęte stosownymi deklaracjami WE zgodności lub przydatności do stosowania.

Pojęcie „infrastruktura prywatna” należy rozumieć zgodnie z art. 4 pkt 1c Ustawy o transporcie kolejowej tj. jako infrastrukturę kolejową wykorzystywaną wyłącznie do realizacji własnych potrzeb jej właściciela lub jej zarządcy innych niż przewóz osób.

Dodatkowo, zgodnie z art. 25cba Ustawy o transporcie kolejowym dla części podsystemu nieobjętej TSI należy przeprowadzić ocenę zgodności z właściwymi krajowymi specyfikacjami technicznymi i dokumentami normalizacyjnymi, których zastosowanie umożliwia spełnienie zasadniczych wymagań systemu kolei. Ocena ta jest dokonywana przez jednostkę wyznaczoną lub jednostkę notyfikowaną wykonującą zadania jednostki wyznaczonej. Zbiorem wymagań krajowych jest aktualnie obowiązująca Lista Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego z 23 grudnia 2021 r.

Więcej informacji w tym przedmiocie znajdą Państwo na naszej stronie internetowej.

Dla bocznicy kolejowej, niezależnie od tego, czy stanowi ona infrastrukturę prywatną, czy nie, zgodnie z art. 17d ust. 2 lit. e w zw. z ust. 3 Ustawy o transporcie kolejowym, warunkiem eksploatacji drogi kolejowej jest posiadanie przez jej zarządcę świadectwa bezpieczeństwa.

do góry