Podsystem strukturalny instalacji stałych może być dopuszczony do eksploatacji w przypadku gdy:
- jest zbudowany i zainstalowany w taki sposób, że spełnia zasadnicze wymagania systemu kolei oraz jest zapewniona jego zgodność z istniejącym systemem kolei Unii, w skład którego wchodzi;
- składniki interoperacyjności, z których jest zabudowany, są właściwe zainstalowane i wykorzystywane zgonie z przeznaczeniem;
- urządzenia i budowle wchodzące w jego skład zostały dopuszczone do eksploatacji zgodnie z przepisami ustawy.
W przypadku gdy podsystem na skutek przeprowadzenia odnowienia lub modernizacji wymaga uzyskania nowego zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji, może on być eksploatowany na zasadach stosowanych w systemie zarządzania bezpieczeństwem zarządcy infrastruktury do czasu uzyskania nowego zezwolenia.
Podsystemy strukturalne instalacji stałych to:
- infrastruktura;
- energia;
- sterowanie – urządzenia przytorowe.
Budowanie nowej linii kolejowej modernizacja lub odnowienie linii już istniejącej może oznaczać obowiązek uzyskania trzech odrębnych zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji dla poszczególnych podsystemów, tj.: infrastruktura, energia i sterowanie –urządzenia przytorowe.
Kto może złożyć wniosek?
- producent podsystemu albo jego upoważniony przedstawiciel;
- zarządca infrastruktury;
- użytkownik bocznicy kolejowej;
- dysponent;
- importer;
- wykonawca modernizacji;
- inwestor;
- podmiot zamawiający.
Co przygotować?
- wniosek o wydanie zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji jednego podsystemu strukturalnego;
- deklaracje weryfikacji WE podsystemu;
- dokumenty potwierdzające zgodność tych podsystemów z systemem, do którego są włączane, stwierdzoną w oparciu o odpowiednie TSI, przepisy krajowe i krajowy rejestr infrastruktury (RINF);
- dokumenty potwierdzające bezpieczną integrację tych podsystemów, stwierdzoną w oparciu o odpowiednie TSI, przepisy krajowe, krajowy rejestr infrastruktury (RINF), a także wspólne metody oceny bezpieczeństwa (CSM);
- kopie dokumentów potwierdzających dopuszczenie do eksploatacji urządzeń lub budowli ujętych w wykazie, o którym mowa w art. 22f ust. 14 pkt 2 ustawy o transporcie kolejowym, wchodzących w skład podsystemu
Jak powinna wyglądać i co powinna zawierać deklaracja weryfikacji WE?
Deklaracje weryfikacji WE powinny być zgodne z rozporządzeniem 250/2019.
Jak możesz złożyć wniosek?
- przesłać pocztą na adres Urząd Transportu Kolejowego Al. Jerozolimskie 134, 02-305 Warszawa;
- złożyć osobiście w siedzibie Urzędu Transportu Kolejowego w godzinach 8:15-16:15 od poniedziałku do piątku;
- złożyć osobiście w wybranym Oddziale Terenowym UTK;
- złożyć poprzez platformę ePUAP.
Ile zapłacisz?
- Stała opłata w wysokości 7 000 zł.
- Opłatę należy wnieść na konto bankowe Urzędu Transportu Kolejowego: 47 1010 1010 0055 0022 3100 0000. Opłaty dokonywane spoza granic Polski należy wnieść na konto: PL47101010100055002231000000, SWIFT/BIC NBPLPLPW.
Jaki jest czas realizacji?
.4 miesiące od dnia złożenia kompletnego wniosku.
Jak otrzymasz informacje o wydanym zezwoleniu?
Otrzymasz decyzję i zezwolenie doręczone pocztą albo przez platformę ePUAP.
Jak sprawdzić czy zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji zostało wydane?
Szczegółowe informacje znajdują się pod linkiem:
https://keb.utk.gov.pl/eKancelariaD/Raporty/StoredProcedureRaportPage.aspx?id=6016
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jednolity: Dz.U. z 2021 r. poz. 780);
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 7 czerwca 2021 r. w sprawie interoperacyjności (Dz.U. z 2021 r. poz. 1042);
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca 2021 r. w sprawie opłat pobieranych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego (Dz. U. poz. 1358).