Nawigacja

FAQ w zakresie interoperacyjności

Czy wyroby będące składnikami interoperacyjności tj.: szyny, systemy przytwierdzeń, podkłady mogą być zabudowane na bocznicy kolejowej, na podstawie deklaracji WE zgodności lub przydatności do stosowania składnika interoperacyjności?

Jeżeli przedmiotowa bocznica stanowi infrastrukturę prywatną to Stanowisko Prezesa UTK w sprawie wydawania zezwoleń dla podsystemów strukturalnych z 21 marca 2017 r.  ma zastosowanie tj. prawidłowe jest stosowanie składników interoperacyjności, tj. szyn, systemów przytwierdzeń i podkładów posiadających deklaracje WE zgodności lub przydatności do stosowania, również na bocznicach kolejowych stanowiących infrastrukturę prywatną. Deklaracje te (wraz ze stosownymi certyfikatami WE i raportami z oceny składnika interoperacyjności sporządzonymi przez jednostkę notyfikowaną) mogą być stosowane zamiennie zamiast świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu oraz deklaracji zgodności z typem.

Dla bocznic kolejowych niebędących infrastrukturą prywatną ww. stanowisko Prezesa UTK nie ma zastosowania. W tym przypadku objęcie składników interoperacyjności deklaracją WE zgodności lub przydatności do stosowania (wraz z towarzyszącymi certyfikatami WE i raportami z oceny składnika interoperacyjności sporządzonymi przez jednostkę notyfikowaną) jest obligatoryjne.

Należy również zaznaczyć, iż podmiotem odpowiedzialnym za złożenie wniosku o weryfikację WE składnika interoperacyjności do jednostki notyfikowanej, a następnie wystawienie deklaracji WE zgodności lub przydatności do stosowania składników interoperacyjności, jest producent lub jego upoważniony przedstawiciel, zgodnie z art. 25cc ust. 4, 7 i 8 Ustawy o transporcie kolejowym.

do góry