Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/545 doprecyzowało pojęcia typu pojazdu i zezwolenia dla typu pojazdu poprzez określenie dwóch kategorii: wariantu typu pojazdu oraz wersji typu pojazdu lub wersji wariantu typu. Zgodnie z obowiązującą interpretacją każde rozszerzenie obszaru użytkowania pojazdu powinno skutkować powstaniem nowego typu lub wersji. Ze względu na to, że nie można wybrać kilku wersji dla danego pojazdu przy ubieganiu się o zezwolenie zgodne z już dopuszczonym typem, uzyskanie zezwolenia w niektórych kombinacjach państw członkowskich może być utrudnione.
Problem występuje także w przypadku wersji utworzonych po dodaniu kompatybilności systemu ETCS (ESC) do istniejącego typu pojazdu lub wariantu typu pojazdu, zgodnie z sekcją 7.2.1a.1 TSI CCS oraz dla wersji w wyniku zmiany sklasyfikowanej zgodnie z art. 15 ust. 1 lit. c) Rozporządzenia 2018/545. Zgodnie z rozporządzeniem warianty wariantów oraz wersje wersji są niedozwolone. Kolejne ewolucje (czyli dodawanie kolejnych ESC lub dokonywanie kolejnych zmian zgodnie z art. 15 ust. 1 lit c) Rozporządzenia 2018/545) nowo utworzonej wersji byłyby zatem niedozwolone (wersje wersji).
Przedstawiona nota, opisująca strategię działania w tego typu sytuacjach jest tłumaczeniem noty Agencji dokonanym przez UTK.