Zakres odpowiedzialności przedsiębiorstw kolejowych oraz ich obowiązki wobec pasażerów i ich bagażu określają przepisy ustawy Prawo przewozowe oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/782 dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym.
Pamiętaj! Za rzeczy, które przewozisz pod własnym nadzorem (np. nad lub pod zajmowanym miejscem), przewoźnik kolejowy ponosi odpowiedzialność wtedy, gdy szkoda powstała z jego winy. W przypadku niedopilnowania takiego bagażu, np. gdy doszło do jego kradzieży, nie otrzymasz od przewoźnika odszkodowania. Szczególne zasady odpowiedzialności przewoźnika za bagaż podróżnego dotyczą przejazdów w wagonach z miejscami do leżenia i sypialnych, a także bagażu pozostawianego w miejscach wyznaczonych przez przewoźnika poza zasięgiem wzroku pasażera (np. na stelażu bagażowym na końcu wagonu).
Jeżeli pozostawiłeś swoje rzeczy w pociągu, skontaktuj się z przewoźnikiem, z którego usług korzystałeś - więcej informacji po kliknięciu w logotyp odpowiedniej spółki kolejowej:
Więcej danych kontaktowych i spis pasażerskich przewoźników kolejowych w Polsce znajdziesz w naszej zakładce PRZEWOŹNICY.
Jeżeli zgubiłeś swoje rzeczy na peronie lub drogach dojścia do nich, skontaktuj się z zarządcą infrastruktury - PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.