Licencjonowani przewoźnicy kolejowi uruchomili w II kwartale 2020 r. 315 tys. pociągów pasażerskich (spadek o ponad 104 tys. pociągów względem I kwartału 2020 r.) oraz 97,3 tys. pociągów towarowych (spadek o ponad 3 tys. pociągów względem I kwartału 2020 r.). Trwająca pandemia wpłynęła zatem w większym stopniu na realizację przewozów pasażerskich niż towarowych.
Najwyższy współczynnik punktualności pociągów pasażerskich w II kwartale odnotowano w kwietniu – 98,00%. W maju punktualność wyniosła 97,70% a w czerwcu – 94,56%. Najwyższy współczynnik punktualności pociągów towarowych w II kwartale również odnotowano w kwietniu – 53,43%. W maju wyniósł on 53,24%, zaś w czerwcu – 46,79%.
W II kwartale 2020 r. odwołano blisko 7 tysięcy pociągów pasażerskich oraz nieco ponad 7 tysięcy pociągów towarowych. Z powodu wprowadzonych ograniczeń przewoźnicy pasażerscy zrezygnowali z ponad 162 tysięcy pociągów zaplanowanych w rozkładzie jazdy. Modyfikacja oferty przewozowej wymuszona epidemią była dla przewoźników pasażerskich bardzo dotkliwa.
- Wśród licencjonowanych kolejowych przewoźników pasażerskich najmniejszych zmian w ofercie przewozowej dokonała spółka SKM Warszawa. Pomimo znaczącego spadku liczby pasażerów, przewoźnik zagwarantował pasażerom ofertę w niemal niezmienionym kształcie. – zwraca uwagę dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – Transport kolejowy jest częścią szkieletu komunikacyjnego Warszawy. Utrzymanie realizowanej pracy eksploatacyjnej na zbliżonym poziomie wpływa pozytywnie na wizerunek kolei jako stabilnego elementu sieci komunikacyjnej stolicy.
Szczegółowe wyniki punktualności w przewozach kolejowych za II kwartał 2020 r. znajdują się w dziale Statystyka przewozów pasażerskich oraz Statystyka przewozów towarowych. Dołączono tam również interaktywne wykresy wizualizujące podstawowe informacje o statystykach punktualności.