Nawigacja

Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Informacja o realizacji zadań Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego

08.02.2012

W poniższej tabeli przedstawiono wyniki realizacji zadań Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego za rok 2011 w porównaniu do roku 2010.

Lp.

Sprawy dotyczące

Liczba wydanych dokumentów w 2010 r.

Liczba wydanych dokumentów w 2011 r.

Pozostałe do realizacji w 2012 r.

Uwagi i komentarze

1

2

3

4

5

6

1

Akceptacji SMS

52

13

2

Na wnioski przewoźników - zawieszone postępowania w sprawie akceptacji SMS

2

Wydania, zmiany Certyfikatu Bezpieczeństwa cz. A

50

14

-

 

3

Wydania, zmiany Certyfikatu Bezpieczeństwa cz. B

40

23

 -

 

4

Wydania, zmiany Autoryzacji Bezpieczeństwa

5

3

 -

 

5

Wydania Świadectwa Bezpieczeństwa

70

144

415

Realizacja zadania uzależniona jest w szczególności od kompletności i  jakości załączników do wniosków.

6

Przedłużenia terminu ważności Świadectwa Bezpieczeństwa

10

52

29

7

Uzgodnienia  identyfikatorów literowych VKM

14

57

2

 

8

Rejestracji w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych

45322

19860

1350

Liczba spraw do załatwienia jest efektem napływu wniosków pod koniec 2011 r. w związku z wymogiem uruchomienia centralnego europejskiego rejestru pojazdów kolejowych

9

Zatwierdzenia/akceptacji przepisów wewnętrznych

763

577

472

Kumulacja wniosków wynikająca z zmian prawa w IV kwartale 2011 r.

10

Zatwierdzenia DTSU/DSU

102

373

1092

Liczba spraw do załatwienia jest efektem lawinowego napływu wniosków na przełomie lat 2010 / 2011 (ponad 1000 opracowań) w związku ze zmianami w prawie krajowym. 

11

Wpisu na listę podmiotów uprawnionych do szkolenia maszynistów

-

7

2

 

12

Wpisu na listę podmiotów uprawnionych do przeprowadzania badań lekarskich

-

3

-

 

13

Zatwierdzenie programu na licencje maszynisty

-

5

2

 

14

Decyzji wstrzymujących ruch kolejowy, eksploatację pojazdów kolejowych, itp., zawieszających i uchylających w zakresie nadzoru technicznego

15

11

-

 

15

Świadectwa dopuszczenia do eksploatacji.

639

1041

1690

Wnioski z lat 2004-2011

16

Potwierdzenia zgodności z typem, na który wydano świadectwo dop. do eksploatacji.

677

1321

-

 

17

Opiniowanie wniosków dotyczących świadectw bezp. dla użytkownika bocznicy kolejowej, autoryzacji bezpieczeństwa, certyfikaty bezpieczeństwa.

177

281

-

 

18

Decyzje na oddanie podsystemu strukturalnego do eksploatacji.

248

495

-

 

19

Zezwolenia na przejazdy jednorazowe.

110

193

-

 

 

20

Udzielenia licencji

12

11

4

 

21

Zmienienia licencji

25

4

1

 

22

Decyzje cofające licencje

0

1

-

 

23

Decyzja zawieszające licencje

6

4

-

 

24

Decyzje uchylające decyzje w sprawie licencji

-

4

-

Wydawane w przypadku usunięcia nieprawidłowości wykazanych w decyzji zawieszającej licencje

25

Decyzje zatwierdzające stawki jednostkowe opłat za dostęp do infrastruktury

9

9

-

 

26

Decyzje zmieniające wydane decyzje w sprawie opłat

4

1

Wydawane są na wniosek np. w przypadku połączenia spółek

27

Decyzje odmawiające dostępu do informacji publicznej

-

1

 -

 

28

Decyzje odmawiające zatwierdzenie stawek

3

-

 -

Wnioski złożone przez zarządców nie spełniały wymogów

29

Publikacja okresowych biuletynów statystycznych dotyczących funkcjonowania rynku kolejowych przewozów pasażerskich i towarowych

 

4

12

W 2011 rozpoczęta została publikacja okresowych danych

30

Opracowywanie analiz i prognoz dotyczących rynku transportu kolejowego, w tym m.in.: wielkości i struktury kolejowych przewozów pasażerskich i towarowych

 

3

14

W 2011 r. rozpoczęta została publikacja analiz na podstawie okresowych danych

31

Liczba nałożonych kar finansowych

1

6

 

32

Łączna suma kar nałożonych

84 198,18 zł

 

1 113 011, 20

 

 -

 


33

Postępowania ze skarg pasażerów

18

15

 


34


Postępowania z urzędu dotyczące praw pasażerów

 -

2

3

 

 

35


Skargi pasażerów złożone przez e-mail

 -


121


18

 

36

Kontroli bezpieczeństwa ruchu kolejowego

273

476

 

37

Kontroli licencjonowania transportu kolejowego

16

31

 -

 

38

Kontroli przestrzegania praw pasażera

13

457

 -

 

39

Kontroli udostępniania infrastruktury kolejowej

-

5

 -

 

40

Innych kontroli

-

119

 

41

Kontroli oceny zgodności ze świadectwem dopuszczenia typu

435

983

 

42

Ogółem kontroli

737

2 071

 

  

W efekcie przeprowadzonych czynności kontrolnych wydanych zostało 1638 zaleceń pokontrolnych, z których zrealizowano 1 177, w trakcie realizacji pozostaje 461.
 

Do najczęściej występujących nieprawidłowości , w rozbiciu na podmioty rynku kolejowego należą

Zarządcy infrastruktury kolejowej
•nieaktualne metryki przejazdu lub przejścia w poziomie szyn;
•niewłaściwe utrzymanie infrastruktury przejazdowej;
•nieterminowe usuwanie zaleceń ujętych w protokołach z przeglądów okresowych  infrastruktury kolejowej;
•niezrealizowanie zaleceń i środków zaradczych wyszczególnionych w protokołach ustaleń końcowych z zaistniałych wypadków kolejowych;
•nieprawidłowo prowadzona dokumentacja techniczno-ruchowa na posterunkach ruchu;
•brak śledzenia i monitorowania przewozu przesyłek towarów niebezpiecznych, oraz brak
w rozkładach pisemnych informacji o znajdowaniu się w składzie pociągu wagonów zadołowanych towarem niebezpiecznym;
•brak na stacjach wyznaczonego toru przystosowanego do odstawiania wagonów
z towarami niebezpiecznymi;
•niewłaściwe usuwanie usterek ujętych w protokołach z okresowych badań diagnostycznych torów i rozjazdów;
•nieprawidłowe zapisy w regulaminach technicznych stacji;
•nieprzestrzeganie procedur dotyczących użytkowania i prowadzenia zabiegów obsługi  technicznej urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
 
 
Licencjonowani przewoźnicy kolejowi
Nieprawidłowości w zakresie utrzymania eksploatowanych pojazdów kolejowych:
•błędy w wypełnieniu świadectw sprawności technicznej pojazdów kolejowych oraz błędy i braki w prowadzonych „Rejestrach pojazdów kolejowych”;
•brak Dokumentacji Systemu Utrzymania;
•stosowanie Karty próby hamulca niezgodne z obowiązującym wzorem ujętym
w rozporządzeniu;
•niewłaściwy tryb śledzenia przesyłek towarów niebezpiecznych wysokiego ryzyka;
•brak naniesionych poprawek w służbowym rozkładzie jazdy pociągów oraz w wykazie ostrzeżeń stałych przez maszynistów prowadzących pociągi.
Nieprawidłowości w zakresie przestrzegania praw pasażera:
•brak tablic kierunkowych na czołach pociągów i bokach wagonu;
•niedostateczna czystość wyprawianych składów pociągów;
•niesprawne ogrzewanie niektórych wyprawianych wagonów;
•niesprawne urządzenia rozgłoszeniowe w niektórych wyprawianych składach pociągów.
 
 
Użytkownicy bocznic kolejowych
•brak świadectwa bezpieczeństwa użytkownika bocznicy kolejowej;
•braki oraz błędy w wypełnianiu Rejestrów pojazdów kolejowych;
•niewłaściwe usuwanie usterek ujętych w protokołach z okresowych badań diagnostycznych torów i rozjazdów;
•brak Dokumentacji Systemu Utrzymania;
•niewłaściwa kwalifikacja kategorii przejazdu kolejowego na skrzyżowaniu torów bocznicy z drogą użytku publicznego;
•brak Świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu budowli i urządzeń;
•nieaktualny Regulamin pracy bocznicy kolejowej;
•dopuszczenie do wykonywania czynności na stanowisku bezpośrednio związanym
z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego pracownika z badaniami lekarskimi wystawionymi przez nieuprawnioną jednostkę i nieuprawnionego lekarza.
 

W 2011 r. Prezes UTK wydał pierwsze decyzję zastępujące umowy o udostępnienie infrastruktury kolejowej. Dla przewoźników PKP Intercity i Przewozy Regionalne.

 

Została wydana decyzja w zakresie nieprawidłowego naliczania opłat za dostęp do infrastruktury. W wyniku realizacji decyzji PKP PLK obniżyła kategorie linii na 70 odcinkach kolejowych co stanowi około 1000 km linii.

do góry