Nawigacja

FAQ w zakresie interoperacyjności

Jakie są wymagania dotyczące oceny zgodności kolejowej infrastruktury prywatnej tj. bocznic kolejowych (prywatnych) w odniesieniu do podsystemu „Infrastruktura”? Gdzie powinny znajdować się zapisy dotyczące pkt. 4.2.5.1. Rozporządzenia nr 1299/2014 "geometria rozjazdów i skrzyżowań"?

Bocznice kolejowe posiadające status bocznicy prywatnej nie podlegają obowiązkom dotyczącym zapewnienia zgodności z TSI. Przepisy krajowe umożliwiają jednak stosowanie TSI na wniosek użytkownika bocznicy kolejowej, wówczas możliwe jest uzyskanie certyfikatu weryfikacji WE i wystawienie deklaracji weryfikacji WE w celu wykazania spełnienia wymagań zasadniczych i interoperacyjności infrastruktury.

Ponadto zgodnie z art. 3 ust 3 w zw. z art. 17a Ustawy o transporcie kolejowym, wskazuje, że przepisów rozdziałów 2, 2aa, 2b, 4a, 4b, 5b, 6–6b, 7 i 10 oraz art. 17a–17ac, art. 18a–18d, art. 23–23b, art. 23ca–23e, art. 23fa i art. 23h–23k, z wyjątkiem art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. a–d, pkt 1a lit. b i pkt 2–5, ust. 1b, 2a i 2b oraz art. 25g, nie stosuje się do infrastruktury prywatnej i przedsiębiorców wykonujących na niej przewozy, w tym do bocznic kolejowych będących infrastrukturą prywatną.

Z uwagi na powyższe nie ma obowiązku przygotowywania Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem w odniesieniu do bocznic kolejowych będących infrastrukturą prywatną. W Rozporządzeniu nr 1299/2014 w punkcie 4.2.5.1. zatytułowanym „geometria rozjazdów i skrzyżowań”, wskazano, że „zadaniem zarządcy infrastruktury jest podejmowanie decyzji dotyczących geometrycznych wartości projektowych stosownie do jego planu utrzymania”. W przypadku bocznic kolejowych zamiast zarządcy infrastruktury będzie występować użytkownik bocznicy kolejowej jako podmiot zarządzający bocznicą kolejową.

Z przepisów unijnych, w tym Dyrektywy nr 2016/798/UE, nie wynika w jakim dokumencie mają być zawarte powyższe informacje, w związku z czym wystarczy ich zamieszczenie w regulacjach wewnętrznych np. w Regulaminie bocznicy kolejowej.

do góry