Nawigacja

Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Opłaty za dostęp do torów muszą być skorygowane.

23.09.2011

W piątek, 23 września 2011r. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał decyzję stwierdzającą  naruszenie  przepisów z zakresu kolejnictwa przez zarządcę infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe SA (PLK). Zarządca nieprawidłowo naliczał opłaty za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej oraz nierówno traktował przewoźników kolejowych.

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) nakazał spółce PKP Polskie Linie Kolejowe SA, aby do 31 października 2011 r. usunęła nieprawidłowości w systemie naliczania opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej. Od zarządcy wymaga się m.in. bieżącego aktualizowania kategorii przypisanych liniom kolejowym i zmian sposobu ich kategoryzowania. Dotyczy to szczególnie odcinków, na których prowadzone są prace remontowe i modernizacyjne.

PKP Polskie Linie Kolejowe SA powinny również wprowadzić jasne zasady przyznawania przewoźnikom rekompensat za wydłużony czas jazdy na remontowanych odcinkach. Dzień 31 października 2011, jako termin wykonania niezbędnych zmian, został określony w celu zapewnienia zarządcy czasu na wprowadzenie modyfikacji. Wyznaczony termin uwzględnia również miesięczny okres, w którym zarządca rozlicza się z przewoźnikami z realizacji umów o udostępnienie infrastruktury kolejowej. Przy jego określeniu Prezes UTK wziął pod uwagę, z jednej strony realną możliwość usunięcia podanych nieprawidłowości, z drugiej zaś pilną potrzebę zapewnienia prawidłowego funkcjonowania transportu kolejowego i konieczność sprawnej ochrony interesów przewoźników kolejowych.

Ze względu na interes społeczny decyzji został nadany rygor natychmiastowej wykonalności.

Jak wyjaśnia w uzasadnieniu Krzysztof Jaroszyński, Prezes UTK, natychmiastowa realizacja decyzji przyczyni się do urealnienia sposobu naliczania opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej. W interesie społecznym jest także zmniejszenie nieuzasadnionych kosztów działalności gospodarczej prowadzonej przez przewoźników.

Decyzja ta służy urzeczywistnieniu zasady, zgodnie z którą przewoźnik powinien płacić za faktyczny, a nie teoretycznie możliwy do uzyskania poziom obsługi. 

do góry