Inspektorzy Urzędu Transportu Kolejowego skontrolowali stan techniczny przejazdów kolejowych kategorii D (bez rogatek i półrogatek oraz bez samoczynnej sygnalizacji świetlnej) na linii nr 293 Jełowa – Kluczbork, zarządzanej przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe.
Stwierdzili liczne nieprawidłowości na przejazdach krzyżujących się z drogami powiatowymi Jełowa – Budkowice i Bierdzany – Murów w województwie opolskim, które dotyczyły m.in.:
- niezapewnienia wymaganych warunków widoczności,
- nieprawidłowego utrzymania nawierzchni na przejazdach (uszkodzone i niestabilne płyty przejazdowe bez kątowników),
- nieprawidłowego utrzymania nawierzchni drogowej na dojeździe do przejazdów (ubytki, pęknięcia i nierówności),
- nieprawidłowego oznakowania przejazdów,
- braku słupków prowadzących na dojeździe do przejazdu,
- nieprawidłowego utrzymania żłobków na przejeździe,
- usytuowania drzew i krzewów w odległości mniejszej niż 15 metrów od osi skrajnego toru kolejowego,
- nieprawidłowego prowadzenia metryk przejazdów,
- nieskutecznego działania odpowiednich organów wewnętrznego nadzoru i kontroli zarządcy infrastruktury kolejowej.
Działania UTK mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz drogowego na przejazdach kolejowo–drogowych oraz zobligowanie zarządców do ciągłego i systematycznego podnoszenia jakości utrzymania infrastruktury przejazdowej.
W ramach nadzoru nad stanem technicznym, utrzymaniem, właściwą sygnalizacją i zapewnieniem bezpieczeństwa użytkowników przejazdów kolejowych w 2015 r. inspektorzy urzędu skontrolowali 459 przejazdów kolejowych. Dla porównania w całym 2014 r. – 235 przejazdów.
Przekrzywiony znak STOP Znak „krzyż św. Andrzeja” leżący w odległości 10 m od przejazdu
Usytuowanie drzew i krzewów w odległości mniejszej niż 15 m Nieczytelne znaki poziome
Nawierzchnia drogowa z ubytkami i pęknięciami Zanieczyszczone żłobki na przejeździe