Urząd Transportu Kolejowego kontynuuje działania nadzorcze w zakresie stanu technicznego, procesu utrzymania i bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo–drogowych. Kontrolą objęto przejazdy kategorii B (z samoczynną sygnalizacją świetlną i półrogatkami), C (z samoczynną sygnalizacją świetlną) oraz D (bez rogatek i półrogatek oraz bez samoczynnej sygnalizacji świetlnej) zlokalizowane na liniach kolejowych nr 131 Chorzów Batory – Tczew oraz nr 201 Nowa Wieś Wielka – Gdynia Port.
Na podstawie ustaleń i zgromadzonych w trakcie kontroli dowodów, stwierdziliśmy nieprawidłowości oraz naruszenia obowiązujących przepisów, w tym:
- nieprawidłowe oznakowanie przejazdów od strony drogi i toru,
- nieprawidłowe utrzymanie pomostów przejazdowych,
- zanieczyszczoną podsypkę toru,
- zanieczyszczenie żłobków torów w pomostach przejazdowych,
- nieprawidłowe wygrodzenie przejazdów,
- nieaktualne zapisy w metrykach przejazdów,
- niezgodność danych zawartych w metrykach przejazdów ze stanem faktycznym.
W wyniku przeprowadzanych działań Prezes UTK nakazał:
- usunąć stwierdzone nieprawidłowości i sprawdzić, czy nie występują podobne nieprawidłowości w innych miejscach,
- podjąć przewidziane przez system zarządzania bezpieczeństwem działania mające na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanego z zarządzaniem infrastrukturą kolejową.
Celem przeprowadzanych działań nadzorczych było:
- podniesienie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej,
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz drogowego na przejazdach,
- zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
W 2014 i 2015 r. Prezes UTK włączył kontrole bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych do priorytetów nadzorczych. W Polsce jest ok. 15 tys. przejazdów, w 2014 r. skontrolowano 235 z nich, a od stycznia do września 2015 r. - 377.