Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadził kontrolę pracy komisji egzaminacyjnej potwierdzającej kwalifikacje pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego zarządcy infrastruktury spółki PMT Linie Kolejowe. Stwierdzono naruszenie przez zarządcę przepisów dotyczących organizacji i prowadzenia egzaminów.
Polegało to na przeprowadzaniu egzaminów przez komisję nie posiadającą do tego uprawnień.
Naruszone przepisy:
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 30 grudnia 2014 r. w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych,
- regulacje wewnętrzne zarządcy, w tym dokumentacja systemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS).
W wyniku działań urzędu zarządca infrastruktury m.in. unieważnił przeprowadzone egzaminy kwalifikacyjne na stanowisko: prowadzący pociągi lub pojazdy kolejowe.
Ponadto zarządca infrastruktury został zobowiązany do:
- weryfikacji prac komisji egzaminacyjnych w 2015 r. ze szczególnym uwzględnieniem stwierdzonych nieprawidłowości,
- przeprowadzenia analizy wskazanych nieprawidłowości w zakresie przygotowania i realizacji szkoleń oraz egzaminów,
- usunięcia wszelkich naruszeń przepisów prawa.
Prezes UTK udzielił również zarządcy informacji na temat prawidłowego sposobu przeprowadzania egzaminów na dane stanowiska pracy.
Cel działań urzędu:
- eliminowanie potencjalnych zagrożeń związanych z zatrudnianiem pracowników, którzy mogą nie spełniać wymagań kwalifikacyjnych,
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.