Nawigacja

Aktualności

Strona znajduje się w archiwum.

Kontrole przejazdów kolejowo-drogowych na linii Katowice-Zwardoń

03.11.2015

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadził kontrolę stanu technicznego, utrzymania i bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych „D” (bez rogatek i półrogatek oraz bez samoczynnej sygnalizacji świetlnej) na linii kolejowej nr 139 Katowice - Zwardoń. Przejazdy zarządzane są przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe.

Stwierdzono m. in.:

  • zanieczyszczone żłobki na całej długości pomostów,
  • niekompletne lub niewłaściwe oznakowanie poziome i pionowe,
  • ograniczający widoczność n atrasie kolejowej plac postojowy dla samochodów,
  • brak słupków prowadzących (pachołków) na dojazdach do przejazdów,
  • zły stan nawierzchni,
  • brak obliczenia iloczynu ruchu,
  • niezgodność danych zawartych w metrykach przejazdów ze stanem faktycznym,
  • usytuowanie drzew i krzewów w odległości mniejszej niż 15 metrów od osi skrajnego toru,
  • eksploatowanie toru kolejowego ze zdegradowaną podsypką.

Nieprawidłowości te naruszają przepisy:

  • ustawy o transporcie kolejowym;
  • rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 26 lutego 1996 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie;
  • rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 roku w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach,
  • wewnętrznych przepisów zarządcy, w tym procedur i procesów określonych systemem zarządzania bezpieczeństwem (SMS).

Prezes UTK nakazał usunięcie nieprawidłowości, sprawdzenie i analizę ewentualnego ich występowania w innych lokalizacjach.  

Urząd ma na celu:

  • podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK,
  • zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz drogowego na przejazdach,
  • zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.

W 2014 i 2015 r. Prezes UTK włączył kontrole bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych do priorytetów nadzorczych. W Polsce jest ok. 15 tys. przejazdów, w 2014 r. skontrolowano 235 z nich, a od stycznia do września 2015 r. - 377.

  • Skorodowane znaki oraz tabliczka informująca o wysokości zawieszenia sieci trakcyjnej
  • Miejsce postojowe ograniczające widoczność
  • Nieprawidłowo utrzymana nawierzchnia
  • Skorodowany wskaźnik oraz drzewa i krzewy zbyt blisko toru
  • Eksploatowanie toru z podsypką o dużym stopniu degradacji
  • Nieprawidłowe utrzymanie podtorza
do góry