Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadził kontrolę stanu technicznego, utrzymania i bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych „D” (bez rogatek i półrogatek oraz bez samoczynnej sygnalizacji świetlnej) na linii kolejowej nr 139 Katowice - Zwardoń. Przejazdy zarządzane są przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe.
Stwierdzono m. in.:
- zanieczyszczone żłobki na całej długości pomostów,
- niekompletne lub niewłaściwe oznakowanie poziome i pionowe,
- ograniczający widoczność n atrasie kolejowej plac postojowy dla samochodów,
- brak słupków prowadzących (pachołków) na dojazdach do przejazdów,
- zły stan nawierzchni,
- brak obliczenia iloczynu ruchu,
- niezgodność danych zawartych w metrykach przejazdów ze stanem faktycznym,
- usytuowanie drzew i krzewów w odległości mniejszej niż 15 metrów od osi skrajnego toru,
- eksploatowanie toru kolejowego ze zdegradowaną podsypką.
Nieprawidłowości te naruszają przepisy:
- ustawy o transporcie kolejowym;
- rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 26 lutego 1996 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie;
- rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 roku w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach,
- wewnętrznych przepisów zarządcy, w tym procedur i procesów określonych systemem zarządzania bezpieczeństwem (SMS).
Prezes UTK nakazał usunięcie nieprawidłowości, sprawdzenie i analizę ewentualnego ich występowania w innych lokalizacjach.
Urząd ma na celu:
- podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK,
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz drogowego na przejazdach,
- zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
W 2014 i 2015 r. Prezes UTK włączył kontrole bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych do priorytetów nadzorczych. W Polsce jest ok. 15 tys. przejazdów, w 2014 r. skontrolowano 235 z nich, a od stycznia do września 2015 r. - 377.