Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadził kontrolę stanu technicznego, utrzymania i bezpieczeństwa na przejeździe kategorii „B” (z samoczynną sygnalizacją przejazdową z półrogatkami). Przejazd znajduje się w miejscowości Pawłowice na linii kolejowej nr 159 Żory - Pawłowice i jest zarządzany przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe.
Stwierdzono m. in.:
- niekompletne oznakowanie przejazdu,
- zanieczyszczoną podsypkę toru,
- niezgodność danych zawartych w metryce przejazdu ze stanem faktycznym,
- usytuowanie drzew i krzewów w odległości mniejszej niż 15 metrów od osi skrajnego toru kolejowego.
Nieprawidłowości naruszają przepisy:
- ustawy o transporcie kolejowym;
- rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 26 lutego 1996 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie;
- rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 3 lipca 2003 roku w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach;
- wewnętrzne zarządcy, w tym procesy określone systemem zarządzania bezpieczeństwem.
Prezes UTK nakazał zarządcy:
- usunięcie nieprawidłowości, sprawdzenie i analizę ewentualnego ich występowania w innych lokalizacjach;
- analizę dokumentacji związanej z utrzymaniem przejazdów kolejowych, szczególnie pod względem jej kompletności, aktualności oraz zgodności ze stanem faktycznym.
Urząd ma na celu:
- podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK;
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz drogowego na przejazdach;
- zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
W 2014 i 2015 r. Prezes UTK włączył kontrole bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych do priorytetów nadzorczych. W Polsce jest ok. 15 tys. przejazdów, w 2014 r. skontrolowano 235 z nich, a od stycznia do sierpnia 2015 r. 324.
Usytuowanie drzew i krzewów ograniczających widoczność i zanieczyszczona podsypka toru.