Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadził kontrolę stanu technicznego, utrzymania i bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych kategorii „D” (bez rogatek i półrogatek oraz bez samoczynnej sygnalizacji świetlnej), znajdujących się na liniach kolejowych nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk oraz nr 63 Dorohusk – Zawadówka Naftobaza. Stwierdził, że zarządca infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe naruszył przepisy i nakazał usunięcie nieprawidłowości, a także sprawdzenie czy nie występują one w innych lokalizacjach.
Nieprawidłowości polegały m.in. na:
- nieaktualnych danych w metrykach przejazdów dotyczących iloczynów ruchu,
- nieprawidłowym oznakowaniu przejazdów,
- złych warunkach widoczności na przejazdach.
Naruszono przepisy:
- ustawy o transporcie kolejowym,
- rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie,
- rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach,
- wewnętrzne zarządcy - utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych,
- systemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS) zarządcy.
Celem działań urzędu jest:
- podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK,
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz drogowego na przejazdach kolejowo-drogowych,
- zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
W 2014 i 2015 r. Prezes UTK włączył kontrole bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych do priorytetów nadzorczych. W Polsce jest ok. 15 tys. przejazdów, w 2014 r. skontrolowano 235 z nich, a od stycznia do sierpnia 2015 r. 324.