Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadził kontrolę przejazdów kolejowo-drogowych na linii nr 151 Kędzierzyn Koźle-Chałupki. W jej wyniku stwierdził nieprawidłowości mające wpływ na bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Nakazał zarządcy infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wskazanie oraz wprowadzenie ograniczeń eksploatacyjnych na dwóch przejazdach: kategorii D (bez rogatek, półrogatek oraz bez samoczynnej sygnalizacji świetlnej) oraz kategorii C (z samoczynną sygnalizacją świetlną).
Nieprawidłowości polegały m.in. na:
- braku przepisowych warunków widoczności,
- uszkodzeniu zewnętrznych płyt przejazdowych,
- licznych ubytkach asfaltu w nawierzchni drogowej,
- braku ustawienia pachołków (wygrodzenia),
- nieprawidłowym ustawieniu wskaźników,
- nieprawidłowym prowadzeniu metryk przejazdów, w których istotne informacje w zakresie bezpieczeństwa są niezgodne ze stanem faktycznym,
- niekompletnym i niewłaściwym aktualizowaniu oraz dokonywaniu zmian zapisów w metrykach przejazdów, bez porozumienia z właściwym zarządcą drogi i komendantem wojewódzkim Policji,
- nieskutecznych działaniach odpowiednich organów nadzoru i kontroli zarządcy infrastruktury kolejowej.
Decyzje Prezesa UTK wprowadzające ograniczenia eksploatacyjne podlegały natychmiastowej wykonalności. W przypadku niewykonania decyzji w trybie natychmiastowym, Prezes UTK na podstawie art.66 ust. 2aa ustawy o transporcie kolejowym nakłada karę pieniężną w wysokości do 5 tys. euro za każdy dzień zwłoki w wykonaniu ww. decyzji.
Celem działania jest natychmiastowe zapewnienie bezpieczeństwa prowadzenia ruchu kolejowego.
W 2014 i 2015 r. Prezes UTK włączył kontrole bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych do priorytetów nadzorczych. W Polsce jest ok. 15 tys. przejazdów, w 2014 r. skontrolowano 235 z nich, a od stycznia do sierpnia 2015 r. 324.