Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) podczas dokonanych czynności kontrolnych stwierdził naruszenie przez zarządcę infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakład Linii Kolejowych w Lublinie (PKP PLK), przepisów dotyczących nadzoru nad stanem infrastruktury oraz jej utrzymaniem. Kontrolą objęto odcinki linii nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk.
Naruszenie przepisów przez zarządcę polegało na niepodejmowaniu wystarczających działań z zakresu utrzymania infrastruktury i niewykonywaniu zaleceń dotyczących:
- wymiany podkładów na stacji Życzyn, zawartych w sprawozdaniach z badań technicznych torów w 2014 i 2015 roku,
- wymiany szyn i podkładów, uzupełnienia tłucznia oraz nieobniżeniu maksymalnej prędkości pociągów na szlaku Życzyn – Dęblin, pomimo zaleceń diagnosty zawartych w sprawozdaniach z badań technicznych torów z 2014 roku,
- niszczenia roślinności trwałej na ławach torowiska, wycinania krzaków i oczyszczenia rowów, zawartych w protokołach z przeglądu okresowego podtorza z 2014 i 2015 roku,
- robót w lokalizacjach, gdzie w 2014 roku stwierdzone zostały usterki, w tym niewymienienie szyn oraz nieprzeprowadzenie naprawy ostatecznej pękniętej szyny, zawartych w protokołach sporządzonych po pomiarach torów drezyną pomiarową,
- robót w rozjazdach zabudowanych na stacji Życzyn, stwierdzonych w protokołach po badaniach technicznych rozjazdów w maju 2015 roku.
Naruszone przez zarządcę przepisy:
- ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- przepisy i dokumenty wewnętrzne zarządcy, w tym system zarządzania bezpieczeństwem (SMS).
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK nakazał dokonanie analizy występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach oraz w przypadku ich potwierdzenia natychmiastowe usunięcie,
- Prezes UTK wniósł o podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym SMS, które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością autoryzowanego zarządcy.
Cel działań:
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- eliminowanie potencjalnych zagrożeń związanych z brakiem należytego utrzymania infrastruktury kolejowej przez zarządcę,
- zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Zainstaluj wtyczkę Flash aby zobaczyć odtwarzacz.