Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) w ramach czynności nadzorczych związanych ze stanem technicznym skrzyżowań linii kolejowych z drogami publicznymi, przeprowadził kontrolę zarządcy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK). Kontrola dotyczyła utrzymania, prawidłowej klasyfikacji, stanu technicznego oraz weryfikacji zapisów w dokumentacji przejazdu kategorii „A”, na którym ruch na drodze wstrzymywany jest rogatkami lub sygnałami nadawanymi przez pracowników kolei. Przejazd położony jest w Rudzie Śląskiej na linii kolejowej nr 141 Katowice Ligota – Gliwice.
W wyniku kontroli stwierdzono nieprawidłowości mające wpływ na bezpieczeństwo ruchu, polegające m.in. na:
- nieprawidłowym oznakowaniu przejazdu od strony drogi oraz w sytuacji awarii sygnalizacji,
- nieprawidłowych zapisach w metryce przejazdu oraz wprowadzaniu zmian bez porozumienia z właściwym zarządcą drogi i komendantem wojewódzkim Policji,
- niesprawnej sygnalizacji drogowej,
- braku wygrodzenia przejazdu,
- zanieczyszczonych żłobkach na przejeździe kolejowym,
- nieprawidłowym ustawieniu wskaźników,
- nieprawidłowym oznakowaniu napędu rogatkowego na pulpicie rogatkowym,
- nieskutecznym i niesprawnym dozorowaniu przejazdu kolejowego przez zarządcę infrastruktury kolejowej,
- braku wyposażenia posterunku dróżnika przejazdowego w wymagane znaki drogowe.
Powyższe nieprawidłowości naruszają przepisy:
- ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 26 lutego 1996 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie,
- regulacji wewnętrznych zarządcy Id-1 (D-1) – Warunków Technicznych utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych Id-1 (D-1) oraz Ir-7 (R-20) obsługi przejazdu kolejowego,
- rozporządzenia Komisji (UE) Nr 1169/2010 z dnia 10 grudnia 2010 r. w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do zgodności z wymogami dotyczącymi uzyskania kolejowych autoryzacji w zakresie bezpieczeństwa,
- procedury „SMS-PW-01 Utrzymanie linii kolejowej w sprawności technicznej i organizacyjnej” dokumentacji systemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS) zarządcy.
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał zarządcy natychmiastowe usunięcie wszystkich stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK nakazał dokonanie analizy występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach oraz w przypadku ich potwierdzenia natychmiastowe usunięcie,
- Prezes UTK wniósł o natychmiastowe podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS), które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzeniem działalności,
- Prezes UTK nakazał dokonanie analizy dokumentacji związanej z utrzymaniem przejazdów kolejowych szczególnie pod względem zapewnienia jej kompletności, aktualności oraz zgodności ze stanem faktycznym.
Cel działań:
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz drogowego na przejazdach kolejowo–drogowych,
- ciągłe i systematyczne podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK,
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Zainstaluj wtyczkę Flash aby zobaczyć odtwarzacz.