Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), w ramach wprowadzonej procedury recertyfikacji przeprowadził kontrolę przewoźnika kolejowego ORLEN KolTrans sp. z o.o. z siedzibą w Płocku w zakresie wdrożenia oraz spełnienia przez niego aktualnych wymagań prawnych określonych przez system zarządzania bezpieczeństwem (SMS).
Kontrolę przeprowadzono w oparciu o kryteria oceny zgodności z wymogami dotyczącymi uzyskania certyfikatów bezpieczeństwa, wydanych zgodnie z dyrektywą 2004/49/WE w związku z Rozporządzeniem Komisji (UE) Nr 1158/2010 z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do zgodności z wymogami dotyczącymi uzyskania kolejowych certyfikatów bezpieczeństwa, Rozporządzeniem Komisji (UE) Nr 1077/2012 z 16 listopada 2012 r. w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do nadzoru sprawowanego przez krajowe organy ds. bezpieczeństwa po wydaniu certyfikatu bezpieczeństwa lub autoryzacji bezpieczeństwa oraz rozporządzeniem Ministra Transportu z 19 marca 2007 r. w sprawie systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie kolejowym.
Na podstawie ustaleń oraz zgromadzonych w trakcie kontroli dowodów, stwierdzono naruszenia obowiązujących przepisów bezpieczeństwa ruchu kolejowego dotyczących m.in.:
- niezrealizowania przez przewoźnika wniosków i zaleceń pokontrolnych wydanych przez Prezesa UTK, będących wynikiem poprzednio przeprowadzonej kontroli,
- eksploatowania pojazdów na podstawie nieważnego świadectwa sprawności technicznej,
- prowadzenia rejestru pojazdów kolejowych niezgodnie z wymaganiami w zakresie stosowanego wzoru oraz umieszczonych w nim danych,
- stosowania niezgodnego z wymaganiami oznakowania eksploatowanych pojazdów kolejowych,
- nieprzestrzegania cyklów przeglądowo-naprawczych pojazdów kolejowych,
- prowadzenia dokumentacji diagnostycznej niezgodnie z wymaganiami związanymi z procesem utrzymania pojazdów trakcyjnych,
- wydawania świadectw sprawności technicznej pojazdom kolejowym bez przeprowadzania badań i prób odbiorczych, które pozwalałyby na stwierdzenie, że spełniają one warunki techniczne bezpiecznej eksploatacji,
- niewystarczającego nadzoru nad stanem technicznym przyrządów pomiarowych podczas ich użytkowania,
- braku właściwego monitorowania wykonania zadań w ramach procedur wewnętrznych, audytów i kontroli,
- nierozliczania z osiąganych wyników osób odpowiedzialnych za wykonywanie zadań w zakresie zarządzania bezpieczeństwem,
- braków w dokumentacji systemu zarządzania bezpieczeństwem, w tym opisu określającego rodzaj i zakres działań oraz związanego z nimi ryzyka w odniesieniu do prowadzonej działalności gospodarczej podlegającej licencjonowaniu,
- braków w dokumentacji systemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS) - opisu (procedury) zarządzania programem poprawy bezpieczeństwa,
- niezgłoszenia do właściwych organów krajowych zdarzeń na liniach kolejowych oraz niedokonywanie ich rejestracji w prowadzonym rejestrze.
Powyższe nieprawidłowości stanowią naruszenie:
- ustawy o transporcie kolejowym,
- załącznika II do Rozporządzenia Komisji (UE) Nr 1158/2010,
- załącznika do Rozporządzenia Komisji (UE) Nr 1077/2012,
- aktów wykonawczych do ustawy - rozporządzeń w sprawie:
- sposobu prowadzenia rejestru oraz sposobu oznakowania pojazdów kolejowych,
- ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych,
- świadectw sprawności technicznej pojazdów kolejowych,
- przepisów wewnętrznych kontrolowanego przewoźnika kolejowego, w tym:
- warunków technicznych eksploatacji i utrzymania pojazdów kolejowych,
- instrukcji obsługi i utrzymania hamulców pojazdów kolejowych.
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał przewoźnikowi natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK nakazał dokonanie analizy możliwości występowania nieprawidłowości w innych obszarach i procesach SMS, a w przypadku ich potwierdzenia podjęcie działań naprawczych,
- Prezes UTK wniósł o podjęcie przez przewoźnika odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem, które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością certyfikowanego przewoźnika kolejowego.
Cel działań:
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego dotyczącej bezpieczeństwa systemu kolejowego, w tym w zakresie obowiązku i konieczności wdrożenia i stosowania Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem.