Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) w ramach prowadzonych czynności nadzorczych związanych ze stanem technicznym skrzyżowań linii kolejowych z drogami publicznymi, przeprowadził kontrolę zarządcy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) w zakresie utrzymania, prawidłowej klasyfikacji, stanu technicznego oraz weryfikacji zapisów w dokumentacji przejazdów, w odniesieniu do stanu faktycznego. Kontrolą objęto przejazd kolejowy kategorii A linii kolejowej nr 272 Kluczbork - Poznań Główny, zlokalizowany przy ul. Starołęckiej w Poznaniu.
W wyniku kontroli stwierdzono nieprawidłowości mające wpływ na bezpieczeństwo ruchu, polegające m.in. na:
- nieusunięciu przez zarządcę od 2012 roku usterek wykazanych w protokołach diagnostycznych urządzeń sterowania ruchem kolejowym na przejeździe,
- zbyt krótkich drągach rogatkowych, niezamykających całej szerokości jezdni, co umożliwia swobodne wejście na przejazd kolejowy przy zamkniętych rogatkach,
- uszkodzonych osłonach sygnalizatorów drogowych na przejeździe kolejowym,
- niezabezpieczonych przewodach elektrycznych,
- ułożonym na powierzchni asfaltowej chodnika kablu zasilającym sygnalizator drogowy na przejeździe kolejowym,
- braku wygrodzenia przejazdu kolejowego uniemożliwiającego swobodne wejście na przejazd kolejowy przy zamkniętych rogatkach,
- niewykonywaniu przez zarządcę kontroli oraz oględzin urządzeń oświetlenia zewnętrznego na przejeździe kolejowym,
- braku określenia w metryce przejazdowej daty wykonania pomiaru iloczynu ruchu na przejeździe kolejowym,
- braku wpisów w metryce przejazdu kolejowego zawierających ustalenia komisji przejazdowej, opinie i wnioski zainteresowanych komórek oraz decyzję dyrektora jednostki organizacyjnej będącej zarządcą linii kolejowej dotyczącą ustaleń komisji przejazdowej,
- zawarciu w metryce przejazdu kolejowego oraz w regulaminie obsługi przejazdu kolejowego niezgodnych ze stanem faktycznym informacji na temat osygnalizowania przejazdu, jego wyposażenia oraz największej dozwolonej szybkości pociągów na przejeździe.
Powyższe nieprawidłowości naruszają przepisy:
- ustawy o transporcie kolejowym,
- rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie,
- przepisów wewnętrznych, w tym dokumentacji systemu zarządzania bezpieczeństwem.
Wyniki działań Prezes UTK:
- nakazał zarządcy natychmiastowe usunięcie wszystkich stwierdzonych nieprawidłowości,
- nakazał zarządcy pouczenie pracowników o zasadach wykonywania czynności na stanowisku dróżnika przejazdowego,
- nakazał dokonanie analizy dokumentów związanych z utrzymaniem przejazdów kolejowych,
- nakazał dokonanie analizy występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach oraz w przypadku ich potwierdzenia natychmiastowe usunięcie,
- wniósł o natychmiastowe podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS), które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzeniem działalności.
Cel działań:
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz drogowego na przejazdach,
- ciągłe i systematyczne podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK.