Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) podczas długiego weekendu majowego (w dniach 30 kwietnia – 3 maja) przeprowadził liczne działania nadzorcze dotyczące realizacji przewozów, w szczególności w zakresie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania. Kontrolom poddano m.in. pociągi spółki Przewozy Regionalne, w tym pociąg InteRegio „PIAST” relacji Warszawa Wschodnia – Wrocław Główny.
W wyniku podjętych działań, Prezes UTK stwierdził nieprawidłowości polegające na wyprawianiu przez przewoźnika niesprawnych wagonów pasażerskich pociągu „Piast”, w tym m.in.:
- z uszkodzonymi blokadami drzwi bocznych w czterech wagonach, co umożliwiało ich otwarcie w trakcie biegu pociągu,
- z niesprawnymi drzwiami przejściowymi i między wagonami,
- z niesprawnym ładowaniem akumulatorów zasilających urządzenia pokładowe – brak oświetlenia wewnętrznego.
Stwierdzone podczas kontroli przewoźnika nieprawidłowości naruszają przepisy prawa:
- ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych,
- rozporządzenia (WE) nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym.
Wyniki działań:
- Prezes UTK wyłączył z eksploatacji pojazdy kolejowe niespełniające norm bezpieczeństwa i komfortu podróżowania,
- decyzje Prezesa UTK podlegały natychmiastowej wykonalności,
- w przypadku niewykonania decyzji, Prezes UTK na podstawie art.66 ust. 2aa ustawy o transporcie kolejowym nakłada karę pieniężną w wysokości do 5000 euro za każdy dzień zwłoki w wykonaniu ww. decyzji.
Cel działań:
- zapewnienie komfortu podróżowania pasażerów transportem kolejowym,
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa pasażerskich przewozów kolejowych,
- zwiększenie jakości usług pasażerskich przewozów kolejowych,
- poprawa konkurencyjności przewozów kolejowych względem pozostałych gałęzi transportu.