Nawigacja

Aktualności

Strona znajduje się w archiwum.

Działania nadzorcze Prezesa UTK dotyczące bezpieczeństwa przewozu i komfortu podróżowania – nieprawidłowości w realizacji przejazdów pociągami InterRegio „PIAST” Warszawa Wschodnia – Wrocław Główny

05.05.2015

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) podczas długiego weekendu majowego (w dniach 30 kwietnia – 3 maja) przeprowadził liczne działania nadzorcze dotyczące realizacji przewozów, w szczególności w zakresie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania.  Kontrolom poddano m.in. pociągi spółki Przewozy Regionalne, w tym pociąg InteRegio „PIAST” relacji Warszawa Wschodnia – Wrocław Główny.

W wyniku podjętych działań, Prezes UTK stwierdził nieprawidłowości polegające na wyprawianiu przez przewoźnika niesprawnych wagonów pasażerskich pociągu „Piast”, w tym m.in.:

  • z uszkodzonymi blokadami drzwi bocznych w czterech wagonach, co umożliwiało ich otwarcie w trakcie biegu pociągu,
  • z niesprawnymi drzwiami przejściowymi i między wagonami,
  • z niesprawnym ładowaniem akumulatorów zasilających urządzenia pokładowe – brak oświetlenia wewnętrznego.

Stwierdzone podczas kontroli przewoźnika nieprawidłowości naruszają przepisy prawa:

  • ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
  • rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych,
  • rozporządzenia (WE) nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym.

Wyniki działań:

  • Prezes UTK wyłączył z eksploatacji pojazdy kolejowe niespełniające norm bezpieczeństwa i komfortu podróżowania,
  • decyzje Prezesa UTK podlegały natychmiastowej wykonalności,
  • w przypadku niewykonania decyzji, Prezes UTK na podstawie art.66 ust. 2aa ustawy o transporcie kolejowym nakłada karę pieniężną w wysokości do 5000 euro za każdy dzień zwłoki w wykonaniu ww. decyzji.

Cel działań:

  • zapewnienie komfortu podróżowania pasażerów transportem kolejowym,
  • zwiększenie poziomu bezpieczeństwa pasażerskich przewozów kolejowych,
  • zwiększenie jakości usług pasażerskich przewozów kolejowych,
  • poprawa konkurencyjności przewozów kolejowych względem pozostałych gałęzi transportu.

 

 

  • uszkodzony system blokowania drzwi bocznych
  • niesprawne ładowanie akumulatorów zasilających urządzenia pokładowe – brak oświetlenia
  • niesprawne drzwi przejściowe i między wagonami
do góry