Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) w wyniku dokonanych czynności kontrolnych, nakazał zarządcom infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) oraz Infra SILESIA S.A. wskazanie oraz wprowadzenie ograniczeń eksploatacyjnych na liniach kolejowych nr 202 Barbara – Zygmunt August oraz nr 395 Zieliniec – Kiekrz.
Naruszenie przepisów przez zarządcę Infra SILESIA polegało na:
- eksploatowaniu toru z usterkami zagrażającymi bezpieczeństwu ruchu kolejowego,
- licznymi przekroczeniami dopuszczalnego prześwitu toru,
- zanieczyszczeniu podsypki,
- zachwaszczeniu rowów odwadniających,
- licznych drzewach znajdujące się w odległości mniejszej niż dopuszczalna od osi skrajnego toru,
- braku śrub łubkowych,
- zapadniętych stykach szynowych,
- eksploatowaniu ponad trwałość biologiczną podkładów drewnianych,
- stosowaniu zbyt krótkich wstawek szynowych,
- braku słupków hektometrowych,
- braku tarcz ostrzegawczych do semaforów wjazdowych i wyjazdowych,
- położeniu semaforów niezgodne z planem schematycznym urządzeń sterowania ruchem kolejowym,
- niewykonaniu wszystkich zaleceń wynikających z kontroli okresowej sprawności technicznej obiektu budowlanego,
- niedokonaniu stosownych zmian w zapisach regulaminu technicznego posterunku odgałęźnego oraz braku aktualnego planu schematycznego układu torowego.
Naruszenie przepisów przez zarządcę PKP PLK polegało na:
- złym stanie technicznym podkładów drewnianych zużytych mechanicznie i biologicznie zakwalifikowanych do natychmiastowej wymiany,
- braku bieżącej wymiany podrozjezdnic drewnianych oraz części stalowych w rozjazdach,
- braku wymiany lub naprawy betonowych konstrukcji wsporczych sieci trakcyjnej górnej, w tym głowic fundamentowych konstrukcji wsporczych, odciągów, skorodowanych metalowych konstrukcji wsporczych.
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał wskazanie i wprowadzenie przez zarządców ograniczeń eksploatacyjnych,
- wprowadzenie ograniczeń eksploatacyjnych podlegało natychmiastowej wykonalności,
- w przypadku niewykonania decyzji w trybie natychmiastowym, Prezes UTK na podstawie art.66 ust. 2aa ustawy o transporcie kolejowym nakłada karę pieniężną w wysokości do 5000 euro za każdy dzień zwłoki.
Cel działania:
- Zapewnienie bezpieczeństwa prowadzenia ruchu kolejowego.