Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), podczas dokonanych czynności kontrolnych dotyczących pracy komisji egzaminacyjnej oceniającej kwalifikacje pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego, stwierdził naruszenie przez OTTIMA plus sp. z o.o. przepisów w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Naruszenie przepisów polegało m.in. na:
- niepowiadomieniu Urzędu Transportu Kolejowego o terminie i miejscu przeprowadzenia egzaminu kwalifikacyjnego,
- przeprowadzeniu części praktycznej egzaminu kwalifikacyjnego, która nie obejmowała pełnego zakresu czynności wynikających z rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie wykazu stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego i warunków, jakie powinny spełniać osoby zatrudnione na tych stanowiskach oraz prowadzący pojazdy kolejowe,
- przeprowadzeniu części teoretycznej ustnego egzaminu kwalifikacyjnego, który nie obejmował pełnego zakresu wynikającego z ww. rozporządzenia,
- dopuszczeniu do odbycia przygotowania zawodowego osób nieposiadających zaświadczeń lekarskich stwierdzających zdolność fizyczną i psychiczną do pracy na stanowiskach związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego,
- wyznaczeniu do kierowania przygotowaniem zawodowym kandydatów, osoby nieposiadającej kwalifikacji zawodowych właściwych dla specjalności, w której odbyło się przygotowanie zawodowe.
Naruszone przez przedsiębiorcę przepisy prawa z zakresu kolejnictwa:
- ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie wykazu stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego i warunków, jakie powinny spełniać osoby zatrudnione na tych stanowiskach oraz prowadzący pojazdy kolejowe.
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał natychmiastowe usunięcie nieprawidłowości, w tym wskazał na konieczność unieważnienia egzaminów przeprowadzonych z rażącym naruszeniem przepisów prawa.
Cel działań:
- eliminowanie potencjalnych zagrożeń związanych z zatrudnianiem pracowników mogących nie spełniać wymagań kwalifikacyjnych,
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.