Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) w wyniku dokonanych czynności kontrolnych stwierdził naruszenie przez zarządcę infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK), przepisów w zakresie przestrzegania bezpieczeństwa ruchu kolejowego na stacji Rybnik.
Naruszenie przepisów przez zarządcę infrastruktury polegało na nieprawidłowościach w nowoopracowanym regulaminie technicznym stacji, w tym:
- braku w Działce 32 regulaminu technicznego, grup przebiegów regulujących sposób postępowania dla wjazdów do stacji na sygnał zastępczy lub rozkaz pisemny,
- nieprawidłowym określeniu w Działce 36 regulaminu „Stosowanych środków pomocniczych (zabezpieczających lub ostrzegających),
- braku w planie schematycznym okręgu nastawczego „RbA”, granic okręgów nastawczych oraz granic rejonów manewrowych.
Naruszone przez zarządcę infrastruktury przepisy:
- ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 roku w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji,
- przepis wewnętrzny zarządcy - instrukcja Ir-3 o sporządzaniu regulaminów technicznych.
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK wniósł o podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS - Safety Management System), które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością autoryzowanego zarządcy.
Cel działania:
- ciągłe podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej przez PKP PLK,
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- zwiększenie jakości usług przewozowych w transporcie kolejowym.