Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) w wyniku dokonanych czynności kontrolnych stwierdził naruszenie przez zarządcę infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) przepisów w zakresie stanu technicznego i procesu utrzymania skrzyżowań linii kolejowych z drogami publicznymi:
- w obrębie linii kolejowych nr 157 Pawłowice Śląskie Skoczów w km 23,447 na przejeździe kategorii „A”
oraz
- na linii kolejowej nr 190 Bielsko Biała – Czeski Cieszyn w km 26,530 na przejeździe kategorii „C” i w km 24,860 na przejeździe kategorii „D”.
Naruszenie przepisów przez zarządcę polegało na:
- braku linii bezwzględnego zatrzymania P12 z obu stron przejazdu kategorii „D”,
- nieprawidłowych wskaźnikach W6a,
- nieprawidłowych wpisach w metrykach przejazdu,
- braku wygrodzenia pachołkami ustawionymi na dojazdach do przejazdów kategorii „C” i „D”,
- braku przepisowych warunków widzialności na przejeździe kategorii „D”,
- braku utrzymania nawierzchni drogowej na przejazdach,
- niewykonanych badaniach diagnostycznych na przejazdach,
- braku znaku G2 „Sieć pod napięciem” przed przejazdem kategorii „D”,
- braku lub skorodowanych tablicach informujących o wysokości zawieszenia sieci trakcyjnej na przejazdach kategorii „D” i „C”,
- nieprawidłowych wpisach w regulaminie przejazdu kategorii „A”.
Naruszone przez zarządcę przepisy:
- Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 26 lutego 1996 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie,
- Wewnętrzne regulacje PKP PLK:
- warunki techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych Id-1,
- instrukcja Iet-2 o utrzymaniu sieci trakcyjnej,
- instrukcja Ir-7 obsługi przejazdów kolejowych.
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości.
- Jednocześnie wniósł o podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS - Safety Management System), które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością autoryzowanego zarządcy.
Cel działań:
- ciągłe podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej przez PKP PLK,
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- zmniejszenie liczby negatywnych zdarzeń na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami publicznymi,
- poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami publicznymi.