Nawigacja

Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Szkolenie w zakresie zarządzania i regulacji rynku kolejowego w ramach projektu „Rozszerzenie kompetencji administracyjnych w celu wdrożenia unijnych regulacji rynku kolejowego”, realizowanego w ramach programu Transition Facility 2005.

18.07.2008

W dniach 16-17 lipca 2008 r., w siedzibie firmy Deloitte Business Consulting S.A. odbyło się dwudniowe szkolenie w zakresie zarządzania i regulacji rynku kolejowego w ramach projektu „Rozszerzenie kompetencji administracyjnych w celu wdrożenia unijnych regulacji rynku kolejowego”, realizowanego w ramach programu Transition Facility 2005.

Pierwszy dzień szkolenia podzielony był na dwa bloki tematyczne w czasie których, omówiono zagadnienia związane z różnicą pomiędzy regulacją rynku wynikającą z przepisów prawa ochrony konkurencji a regulacją sektorową. Ponadto zaprezentowano zasady regulacji rynku kolejowego, w tym w szczególności zagadnienie dostępu do infrastruktury i urządzeń kluczowych, a także przedstawiono zagadnienie analizy rynku jako punktu wyjścia do jego regulacji.

W drugim bloku tematycznym omówiono regulację polskiego rynku kolejowego na tle europejskim. Zaprezentowano porównanie polskiego modelu regulacji rynku kolejowego w wybranymi krajami Unii Europejskiej oraz przedstawiono rekomendacje firmy Deloitte w zakresie modelu regulacyjnego obowiązującego na polskim rynku kolejowym.

Drugi dzień seminarium poświęcony został dyskusji na temat wykorzystania narzędzi regulacyjnych w celu obniżenia barier wejścia i funkcjonowania na rynku przewozów kolejowych. Podczas tej części szkolenia starano się między innymi ustalić jak zrównoważyć interesy przedsiębiorców i odbiorców finalnych oraz jak może istnieć niezależna instytucja regulacyjna, w sytuacji, gdy regulacja jest fragmentaryczna.

W kolejnej części szkolenia skupiono się na implementacji trzeciego pakietu kolejowego tj. kwestii związanych z dyrektywami 2007/58, 2007/59, rozporządzeniem 1371/2007 oraz dodatkowo rozporządzeniem 1370/2007. Następnie przedstawiono sposób realizacji obowiązku, wynikającego z trzeciego pakietu kolejowego, który polega na wprowadzenia instytucji rzecznika pasażerów w Polsce. Zaprezentowane zostały modele funkcjonowania rzecznika praw pasażerów w innych państwach członkowskich, a także modele funkcjonowania rzeczników praw klientów przy polskich instytucjach takich jak Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE), Urząd Regulacji Energetyki (URE) i Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC).

Po omówieniu wszystkich przedstawionych powyżej aspektów regulacji rynku, uczestnicy szkolenia wzięli udział w studium przypadku, polegającym na dokonaniu oceny czy równowaga ekonomiczna publicznego zamówienia na usługi byłaby zagrożona w przypadku dopuszczenia kabotażu na określonej trasie.

do góry