Dane dotyczą linii kolejowych tzw. normalnotorowych o rozstawie 1435 mm oraz szerokotorowych o rozstawie 1520 mm. Wszystkie linie kolejowe należące do zarządców infrastruktury wg stanu na 31 grudnia 2022 r. liczyły 21 550 km długości, z czego 19 393 km stanowią, zgodnie z deklaracjami zarządców infrastruktury, linie eksploatowane. Oznacza to wzrost długości linii eksploatowanych w stosunku do danych odnotowanych w 2021 r. o 67 km. Linie szerokotorowe stanowiły 2,9% eksploatowanych linii kolejowych (568 km). Najdłuższą linią szerokotorową jest linia zarządzana przez PKP LHS, której długość to 394,7 km – linia ta jest w 100% eksploatowana.
Linie kolejowe w Polsce zasilane są napięciem stałym 3 kV DC. Długość linii zelektryfikowanych wyniosła w 2022 r. 12 126 km, tj. o 18 km więcej niż w 2021 r. Linie zelektryfikowane stanowią 62,5% długości linii eksploatowanych w Polsce. Spośród linii zelektryfikowanych, 4 086 km stanowiły linie jednotorowe, a pozostałe 8 040 km linie dwutorowe.
Linie jednotorowe nadal stanowią większość linii kolejowych w Polsce – 10,5 tys. linii eksploatowanych w Polsce, co stanowi 54%. Z kolei długość linii dwutorowych wynosi 8,9 tys. km, a poziom ich elektryfikacji to 90,2%. Linie o znaczeniu państwowym stanowiły 68,7% wszystkich linii w Polsce. Długość eksploatowanych linii o znaczeniu państwowym wyniosła 13 323 km.
Tab. 1 Długość (w km) i udział linii kolejowych w podziale na rodzaj sieci w 2022 r.
województwo |
długość (km) |
udział |
||
---|---|---|---|---|
zelektryfikowane |
niezelektryfikowane |
zelektryfikowane |
niezelektryfikowane |
|
ogółem |
12 126 |
7 267 |
62,53% |
37,47% |
dolnośląskie |
1 087 |
711 |
60,44% |
39,56% |
kujawsko-pomorskie |
564 |
636 |
46,99% |
53,01% |
lubelskie |
497 |
599 |
45,37% |
54,63% |
lubuskie |
334 |
583 |
36,44% |
63,56% |
łódzkie |
982 |
98 |
90,95% |
9,05% |
małopolskie |
908 |
172 |
84,07% |
15,93% |
mazowieckie |
1 428 |
299 |
82,70% |
17,30% |
opolskie |
435 |
347 |
55,62% |
44,38% |
podkarpackie |
457 |
528 |
46,39% |
53,61% |
podlaskie |
223 |
538 |
29,33% |
70,67% |
pomorskie |
468 |
772 |
37,75% |
62,25% |
śląskie |
1 686 |
186 |
90,09% |
9,91% |
świętokrzyskie |
552 |
174 |
76,02% |
23,98% |
warmińsko-mazurskie |
492 |
598 |
45,17% |
54,83% |
wielkopolskie |
1 264 |
630 |
66,74% |
33,26% |
zachodniopomorskie |
749 |
396 |
65,39% |
34,61% |
Tab. 2 Długość (w km) i udział linii jednotorowych i dwutorowych w 2022 r.
województwo |
długość (km) |
udział |
||
---|---|---|---|---|
jednotorowe |
dwutorowe |
jednotorowe |
dwutorowe |
|
ogółem |
10 483 |
8 909 |
54,06% |
45,94% |
dolnośląskie |
990 |
808 |
55,06% |
44,94% |
kujawsko-pomorskie |
654 |
546 |
54,50% |
45,50% |
lubelskie |
712 |
385 |
64,90% |
35,10% |
lubuskie |
513 |
405 |
55,89% |
44,11% |
łódzkie |
396 |
684 |
36,65% |
63,35% |
małopolskie |
600 |
480 |
55,57% |
44,43% |
mazowieckie |
619 |
1 108 |
35,83% |
64,17% |
opolskie |
357 |
425 |
45,61% |
54,39% |
podkarpackie |
753 |
232 |
76,42% |
23,58% |
podlaskie |
655 |
106 |
86,04% |
13,96% |
pomorskie |
830 |
409 |
67,00% |
33,00% |
śląskie |
852 |
1 019 |
45,52% |
54,48% |
świętokrzyskie |
338 |
389 |
46,52% |
53,48% |
warmińsko-mazurskie |
789 |
301 |
72,40% |
27,60% |
wielkopolskie |
735 |
1 159 |
38,80% |
61,20% |
zachodniopomorskie |
692 |
454 |
60,40% |
39,60% |
Średnia gęstość linii kolejowych w 2022 r. utrzymał się na praktycznie tym samym poziomie co w 2021 r. i wynosiła 6,2 km/100 km2.
Parametry techniczne linii kolejowych w związku ze specyfikacją infrastruktury są określane w oparciu o wartości poszczególnych torów i ich eksploatacji. W 2022 r. udział linii o prędkości maksymalnej powyżej 160 km/h wyniósł 2,1%. Udział torów linii kolejowych o parametrach od 120 do 160 km wyniósł 15,5% . Parametr nacisku na oś o wartości równej lub większej 221 kN spełniało według danych za 2022 r. 76,5% torów.
Infrastruktura kolejowa w Europie
Według danych IRG-Rail[1] infrastruktura kolejowa w Europie w 2021 r.[2] obejmowała ponad 233,8 tys. km linii kolejowych, co w zestawieniu z 2020 r. oznacza nieznaczny spadek – o 404 km (-0,2%). Największą długością linii kolejowych w Europie (16,8% udziału) dysponują Niemcy. Eksploatowane przez ten kraj linie kolejowe o długości 39,4 tys. km są w 53,7% zelektryfikowane. Francja z siecią kolejową o długości 27,7 tys. km zajmuje drugą pozycję (udział na poziomie 11,8%). Poziom elektryfikacji linii kolejowych w tym kraju wynosił 60,3%. Trzecie pod względem długości są linie kolejowe w Polsce (19,3 tys. km) – co stanowi 8,3% długości linii kolejowych w 31 analizowanych krajach. Linie kolejowe w Polsce były w 62,9% zelektryfikowane w 2021 r.
Według zestawienia IRG-Rail ponad połowa długości linii kolejowych w Europie (55,8%) to linie zelektryfikowane. Jedynym krajem, który dysponuje w pełni zelektryfikowaną siecią kolejową pozostaje Szwajcaria. W 2021 r. było tam użytkowanych 5,3 tys. km linii (2,3% udziału). W Luksemburgu sieć kolejowa jest zelektryfikowana w 96,7%, przy czym w 2021 r. było tam eksploatowanych niespełna 271 km linii kolejowych, co stawia ten kraj na ostatnim miejscu pod względem długości linii kolejowych wśród analizowanych państw według zestawienia IRG Rail.
W zdecydowanej większości krajów europejskich sieci kolejowe są w większym zakresie wykorzystywane przez transport pasażerski niż towarowy. W 2021 r. średnia europejska intensywność użytkowania sieci przez pociągi pasażerskie wyniosła 42 pociągokilometry na 1 km linii na dzień (40 w 2020 r.). Najwyższe wartości tego parametru utrzymują się w Holandii (136 pociągokilometrów w 2021 r. i 124 pociągokilometry w 2020 r.), Szwajcarii (106 pociągokilometrów w 2021 r. i 101 pociągokilometrów w 2020 r.) i Danii (99 pociągokilometrów w 2021 r. i 87 pociągokilometrów w 2020 r.). W przypadku Polski wartość ta wyniosła odpowiednio 25 pociągokilometrów w 2021 r. i 23 pociągokilometry w 2020 r.
W zakresie intensywności użytkowania sieci przez pociągi towarowe średnia europejska w 2021 r. wynosiła 10 pociągokilometrów na 1 km linii na dzień (w 2020 r. było to 9 pociągokilometrów na 1 km linii na dzień). Najwyższe wartości tego parametru odnotowano w Słowenii (25 pociągokilometrów w 2021 r. i 23 pociągokilometry w 2020 r.), następnie w Austrii (25 pociągokilometrów w 2021 r. i 23 pociągokilometry w 2020 r.) i w Niemczech (19 pociągokilometrów w 2021 r. i 17 pociągokilometrów w 2020 r.). W Polsce intensywność użytkowania sieci przez pociągi towarowe to odpowiednio 12 pociągokilometrów w 2021 r. i 11 pociągokilometrów w 2020 r. W przypadku dwóch krajów: Litwy i Słowenii stopień użytkowania sieci przez transport towarowy był większy niż przez transport pasażerski.
Szczegółowe dane na temat infrastruktury kolejowej w Polsce i Europie można znaleźć na stronie dane.utk.gov.pl i w „Sprawozdaniu z funkcjonowania rynku transportu kolejowego. 2022”
[1] Independent Regulators’ Group – Rail, organizacja zrzeszająca niezależne organy regulacyjne ds. kolei z 31 krajów europejskich, w tym z Austrii, Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Czech, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Macedonii Północnej, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Kosowa, Litwy, Luksemburga, Łotwy, Niemiec, Norwegii, Polski, Portugalii, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii, Szwajcarii, Szwecji, Węgier, Wielkiej Brytanii i Włoch.
[2] Najbardziej aktualne dane dotyczące infrastruktury kolejowej w Europie dostępne na dzień opublikowania Oceny funkcjonowania rynku transportu kolejowego w 2022 r. pochodzą z opublikowanego w kwietnia 2023 r. przez IRG-Rail 11. raportu rynkowego w Europie. Dane w raporcie obejmują swoim zakresem rok 2021.