Wraz z zamawianiem przez przewoźników nowych pojazdów poprawiają się współczynniki dla dodatkowego wyposażenia podnoszącego jakość podróży. Szczególnie korzystnie wygląda to w przypadku dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Wszystkie 23 pojazdy tego rodzaju posiadają klimatyzację, dostęp do sieci WiFi, gniazdka elektryczne dla pasażerów, nowoczesne toalety ze zbiornikami, miejsca na rowery oraz miejsca dla osób z niepełnosprawnością. 21,7% tych pojazdów posiada automaty biletowe. Pełne wyposażenie w klimatyzację, toaletę ze zbiornikiem, miejsca na rowery oraz miejsca dla osób niepełnosprawnością posiadają również elektryczne wagony silnikowe.
Tab.1 Wyposażenie dodatkowe pojazdów trakcyjnych w dyspozycji przewoźników pasażerskich w 2022 r.
pojazdy trakcyjne |
klimatyzacja |
dostęp |
gniazdka elektryczne |
toaleta ze |
miejsca na rowery |
automat biletowy |
miejsca dla osób niepełnosprawnych |
---|---|---|---|---|---|---|---|
wagony silnikowe |
|
|
|
|
|
|
|
elektryczne |
100,0% |
- |
- |
100,00% |
100,00% |
- |
100,00% |
spalinowe |
83,1% |
22,1% |
10,4% |
83,1% |
83,1% |
7,8% |
90,9% |
zespoły trakcyjne |
|
|
|
|
|
|
|
elektryczne |
69,0% |
48,8% |
55,2% |
72,9% |
97,7% |
19,5% |
87,2% |
spalinowe |
62,1% |
18,9% |
33,1% |
82,7% |
87,5% |
3,2% |
93,5% |
dwunapędowe |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
21,7% |
100,0% |
Tab. 2 Wyposażenie dodatkowe pojazdów doczepnych w dyspozycji przewoźników pasażerskich w 2022 r.
wagony |
klimatyzacja |
dostęp do WiFi |
gniazdka elektryczne |
toaleta ze zbiornikiem |
miejsca na rowery |
automat biletowy |
miejsca dla osób z niepełnosprawnością |
---|---|---|---|---|---|---|---|
z miejscami do siedzenia |
61,6% |
54,6% |
57,6% |
76,7% |
14,7% |
– |
8,6% |
z miejscami do leżenia |
27,5% |
14,6% |
47,9% |
60,8% |
– |
– |
14,0% |
gastronomiczne |
88,9% |
67,9% |
12,3% |
88,9% |
|
|
|
W przypadku wagonów pasażerskich, w klimatyzację wyposażonych jest 1 221 z 1 982 wagonów z miejscami do siedzenia (61,6%) oraz 72 z 81 wagonów gastronomicznych (88,9%). W przypadku wagonów z miejscami do leżenia (kuszetki oraz wagony sypialne) klimatyzację posiada tylko 47 z 171 wagonów.
Osoby o ograniczonej mobilności oraz rowerzyści korzystając z usług przewoźników posiadających tabor trakcyjny mogą spokojniej planować swoją podróż, ponieważ coraz więcej składów wagonowych zawiera wagon przystosowany do przewozu rowerów oraz osób z niepełnosprawnościami. Miejsca do przewozu rowerów posiada już 291 wagonów z miejscami do siedzenia. 170 sztuk tych pojazdów ma natomiast wyposażenie dla osób o ograniczonej mobilności.
Inwestycje w nowoczesny tabor kolejowy zahamowały wzrost średniego wieku pojazdów kolejowych eksploatowanych na polskiej sieci kolejowej. W przypadku lokomotyw elektrycznych i spalinowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz wagonów pasażerskich zaobserwować można spadek średniego wieku pojazdów. Dla lokomotyw elektrycznych średni wiek w 2022 r. zmniejszył się względem 2021 r. z 33,76 lat do 32,16 lat. W przypadku lokomotyw spalinowych z 43,81 lat do 41,94 lat. W przypadku elektrycznych zespołów trakcyjnych z 25,79 lat 24,43 lat. W przypadku wagonów pasażerskich z 32,52 lat do 32,26 lat.
Lokomotywy spalinowe średnio są najstarszymi pojazdami w dyspozycji przewoźników pasażerskich – 41,94 lat, natomiast średnio najmłodszymi pojazdami są dwunapędowe zespoły trakcyjne – 0,82 lat. Stały wzrost średniej wieku zaobserwowano na przestrzeni 5 ostatnich lat wyłącznie w spalinowych zespołach trakcyjnych.
Szczegółowe dane dostępne są na stronie dane.utk.gov.pl oraz w „Sprawozdaniu z funkcjonowania rynku transportu kolejowego. 2022”.