Nawigacja

Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

IX Forum Bezpieczeństwa Kolejowego 2022

17.03.2022

Kilkudziesięciu przedstawicieli przedsiębiorców z branży kolejowej, Urzędu Transportu Kolejowego oraz dziennikarze z mediów poświęconych kolei uczestniczyli w Forum Bezpieczeństwa Kolejowego zorganizowanym w Warszawie. Forum to coroczna konferencja poświęcona szeroko pojmowanemu bezpieczeństwu na kolei w Polsce, organizowana przez Tor-Audytor oraz Urząd Transportu Kolejowego.

Bezpieczeństwo systemu kolejowego jest wartością nadrzędną i trzeba robić wszystko by je z roku na rok zwiększać. Forum to miejsce, w którym jako przedstawicieli branży możemy wymienić się doświadczeniami i dyskutować w gronie ekspertów, praktyków” – powiedział dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego otwierając IX Forum Bezpieczeństwa Kolejowego. Prezes UTK podkreśli też ważną rolę zmian w prawie, które czynią kolej jeszcze bezpieczniejszą. Ignacy Góra dziękował za osobiste zaangażowanie Andrzeja Adamczyka, Ministra Infrastruktury i Andrzeja Bittela, Sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury w procesy legislacyjne związane projektami takimi jak Centrum Monitorowania i Egzaminowania Maszynistów, ETCS Limited Supervison czy nowoczesne metody monitoringu przejazdów kolejowo-drogowych.

List w imieniu Andrzeja Bittela, Sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury odczytał Jakub Kapturzak, Zastępca Dyrektora Departamentu Kolejnictwa w MI.

Forum rozpoczęło się od debaty „Wszyscy na jednego” – działania i plany UTK w Polsce oraz strukturach EUAR. Na pytania Jakuba Madrjasa z portalu rynek-kolejowy.pl i Miesięcznika Rynek Kolejowy oraz Piotra Dudy z portalu kolejnaprawo.pl odpowiadał dr inż. Ignacy Góra.

Prezes UTK odniósł się do pierwszych informacji dotyczących awarii Lokalnych Centrów Sterowania. Mówił także o przyczynach zdarzeń polegających na pominięciu sygnału stój oraz sposobach, które im zapobiegną. Poza systemem ETCS ważne jest również odpowiednie szkolenie maszynistów. Kandydaci do zawodu - od przyszłego roku egzaminowani będą przez UTK. Ignacy Góra zapewnił, że Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów dysponuje już trzema symulatorami ale trwają prace dotyczące np. kalibracji sprzętu. Prezes UTK podsumował także Europejski Rok Kolei. Przyznał, że do szerokiego grona odbiorców dotarła informacja o tym, że kolej jest bezpieczna i ekologiczna. Dzięki projektowi UTK młodzi ludzie mogli się również dowiedzieć, że kolej jest świetnym, perspektywicznym miejscem pracy.

Ocena bezpieczeństwa

Kamil Wilde, Wiceprezes UTK omówił stan bezpieczeństwa kolejowego w 2021 r. Według wstępnych szacunków miernik wypadkowości w ubiegłym roku wyniósł 2,22, co oznacza niewielki wzrost w porównaniu z wynikami z poprzednich dwóch lat. Na sieci kolejowej i bocznicach doszło do 713 wypadków. Niezmiennie ok. 75% wszystkich wypadków na liniach kolejowych to zdarzenia z udziałem strony trzeciej, spoza systemu kolejowego. Na przejazdach kolejowo-drogowych doszło do 221 wypadków, 199 zdarzeń to potrącenia osób, które znalazły się nielegalnie na terenie kolejowym. Nadal do najniebezpieczniejsze są przejazdy kat. D , które są zabezpieczone jedynie krzyżem św. Andrzeja lub krzyżem św. Andrzeja i znakiem Stop. UTK przygotowuje możliwość wprowadzenia innowacyjnych systemów monitoringu na przejazdach tej kategorii.

Przedstawiciele UTK omówili również bieżące zagadnienia związane z wdrażaniem IV pakietu kolejowego, szczegółowe założenia Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów, które zacznie działać do końca bieżącego roku oraz tematykę sygnalistów, audytów i kontroli jako elementu systemu SMS.

  • Widok sali konferencyjnej na pierwszym planie osoby uczestniczące w Forum. Na scenie Prezes UTK dr inż. Ignacy Góra omawiający prezentację
  • Na scenie Prezes UTK dr inż. Ignacy Góra omawiający prezentację
  • Na scenie Prezes UTK dr inż. Ignacy Góra omawiający prezentację
  • Widok sali konferencyjnej na pierwszym planie osoby uczestniczące w Forum. Na scenie Wiceprezes UTK Kamil Wilde omawiający prezentację
do góry