Zgodnie z dyrektywą 2016/797[1], termin wdrożenia EVR został określony na 16 czerwca 2021 r. Agencja Kolejowa Unii Europejskiej udostępniła środowisko testowe rejestru, jednak aby możliwe było prowadzenie pełnej rejestracji w środowisku produkcyjnym EVR, musi być potwierdzona stabilność samego rejestru i baz danych. Obecnie Agencja nie potwierdziła tego dla żadnego państwa członkowskiego. W związku z tym, gdy do 16 czerwca 2021 r. nie będzie możliwe przejście do środowiska produkcyjnego EVR, rejestracja pojazdów kolejowych będzie odbywać się na dotychczasowych zasadach. W razie zmiany terminu, informacja pojawi się na stronie internetowej UTK.
Po migracji do EVR, Prezes UTK nadal będzie pełnił rolę jednostki rejestrującej w Polsce z tą różnicą, że cały proces od złożenia wniosku do potwierdzenia rejestracji lub zmian, będzie odbywał się w jednej aplikacji EVR. Ma to przede wszystkim usprawnić i ujednolicić proces rejestracji pojazdów kolejowych eksploatowanych na terytorium UE.
W ramach EVR dostępne będą następujące funkcje:
- Funkcja tworzenia użytkowników i administracji, która obejmuje zarządzanie kontami użytkowników centralnie przez odpowiednią jednostkę rejestrującą.
- Funkcja administrowania danymi celem zapewnienia, że dane referencyjne (ograniczenia kodowane, dane organizacji), są centralnie przechowywane.
- Funkcje wnioskowania, rejestracji i przechowywania danych, która służy do składania wniosków o rejestrację, zmianę danych i wycofanie pojazdów. Używać standardowego formularza elektronicznego (z dodaniem dodatkowych pól dla każdego konkretnego państwa członkowskiego) dla wszystkich aplikacji w celu tworzenia nowych rejestracji lub aktualizowania istniejących rejestracji. Wnioski i dane rejestracyjne będą przechowywane centralnie w ERA.
- Funkcja wyszukiwania i przeglądania danych pozwalająca, aby wszystkie dane zawarte rejestrze danego państwa członkowskiego mogły być przeszukiwane przez użytkowników posiadających odpowiednie uprawnienia dostępu. Zapewni to podobną funkcjonalność, jaka jest obecnie dostępna w ECVVR.
Aby sprawnie rozpocząć pracę w nowym środowisku ważne jest, aby wszystkie zainteresowane strony miały odpowiednią wiedzę i znajomość rejestru EVR. Dlatego już dziś zachęcamy do przesyłania zgłoszeń o utworzenie konta użytkownika w EVR. Aktualnie dostępna jest wersja testowa EVR do weryfikacji poprawności działania i stabilności aplikacji. Rekomendujemy jednak, aby zapoznać się z rejestrem od strony składania wniosku i wymaganych informacji nawet bez przesyłania projektu wniosku przez EVR.
4 kroki aby uzyskać konto użytkownika w EVR:
- Ustalić/uzyskać kod organizacji (Informacje o procedurze przydzielania kodu organizacji)
- Przygotować wniosek podpisany zgodnie z aktualnymi zasadami reprezentacji podmiotu wynikającymi z KRS.
- Przesłać podpisany elektronicznie wniosek lub skan wydrukowanego i podpisanego wniosku na adres e-mail: evrutk@utk.gov.pl
- Złożyć zgłoszenie w aplikacji EVR dostępnej pod adresem https://test-evr.test-era.europa.eu/
Dane w formularzu wniosku muszą być tożsame z danymi wprowadzonymi w zgłoszeniu przez EVR. Zgłoszenia przesłane tylko mailem lub tylko przez EVR nie zostaną rozpatrzone.
30 czerwca planowane jest szkolenie w ramach Akademii Bezpieczeństwa Kolejowego. Szczegóły dotyczące szkolenia dostępne będą na stronie ABK.
Przydatne informacje:
- decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2018/1614 z dnia 25 października 2018 r. ustanawiająca specyfikacje dotyczące rejestrów pojazdów, o których mowa w art. 47 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 oraz zmieniająca i uchylająca decyzję Komisji 2007/756/WE: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/pl/TXT/?uri=CELEX%3A32018D1614
- przewodnik do EVR (wersja EN): https://www.era.europa.eu/sites/default/files/registers/docs/evr_guidelines_application_guide_en.pdf
- lista jednostek rejestrujących państw członkowskich: https://www.era.europa.eu/sites/default/files/registers/docs/list_of_registering_entities_en.pdf
[1] Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44)