Nawigacja

Aktualności

Kontakt z UTK również za pośrednictwem bankowości elektronicznej

18.12.2017

Wiele spraw w Urzędzie Transportu Kolejowego można załatwić przez Internet. Wystarczy, by wnioskodawca posiadał Profil Zaufany lub kwalifikowany podpis elektroniczny.

Od kilku miesięcy wybrane banki oferują swoim klientom założenie Profilu Zaufanego online, bez konieczności wychodzenia z domu. To kolejny krok ułatwiający dostęp do usługi. Aby skorzystać z platformy ePUAP wystarczy zalogować się na swoje konto bankowe, przejść do zakładki „Profil Zaufany” i wypełnić formularz, a następnie potwierdzić operację bankowym kodem autoryzacyjnym. Na podany adres mailowy zostanie przesłana wiadomość – potwierdzenie założenia konta. Odtąd możemy już kontaktować się z urzędami za pośrednictwem Profilu. Obecnie usługę oferują następujące serwisy bankowe: PKO Bank Polski, Inteligo, Bank Zachodni WBK, Bank Pekao, mBank, ING Bank oraz Millennium Bank. Operacji tej mogą również dokonać posiadacze uwierzytelnionego konta w Envelo.

Aby załatwić sprawę w Urzędzie Transportu Kolejowego należy skorzystać z formularza „pismo ogólne do urzędu”, który można przekazać do UTK za pomocą platformy ePUAP. Po zalogowaniu się na swoje konto użytkownik powinien wybrać pismo ogólne i zaadresować je do Urzędu Transportu Kolejowego, załączyć wypełniony formularz – jeśli taki jest wymagany – albo odpowiednie załączniki  i podpisać tak wytworzone e-Pismo swoim profilem zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Oczywiście nadal istnieje możliwość założenia Profilu w sposób tradycyjny, tj. w Punkcie Potwierdzania Profili Zaufanych (lista punktów). Tu drogi są dwie: można najpierw zarejestrować konto, wypełniając wniosek na stronie www.epuap.gov.pl lub www.pz.gov.pl, a następnie udać się do wybranego punktu z ważnym dowodem osobistym lub paszportem w celu potwierdzenia Profilu; można też po prostu przyjść do Punktu Potwierdzania PZ z jednym z ww. dokumentów tożsamości i poprosić pracownika tej instytucji o założenie takiego konta.

W obu przypadkach będzie nam potrzebny telefon komórkowy, na który zostaną wysłane kody autoryzacyjne do potwierdzenia operacji wykonywanych przez pracownika punktu. Pracownicy Punktów Potwierdzania mogą też służyć wsparciem w rozwiązywaniu podstawowych problemów z Profilem. Szczegółową pomoc techniczną nadal zapewnia Centralny Ośrodek Informatyki.

Również Urząd Transportu Kolejowego – zarówno w centrali w Warszawie, jak i w lokalizacjach Oddziałów Terenowych w: Lublinie, Krakowie, Katowicach, Gdańsku, Wrocławiu i Poznaniu – pełni rolę Punktu Potwierdzania PZ. Od lipca 2016 r. obsłużyliśmy ponad tysiąc wniosków o potwierdzenie, przedłużenie lub unieważnienie Profili Zaufanych.

 

do góry