Nawigacja

FAQ Dopuszczenie do eksploatacji typu

Dopuszczenie pojazdu kolejowego przemieszczającego się z państw innych niż państwa członkowskie Unii Europejskiej

Zgodnie z art. 23 ust. 5 Ustawy o transporcie kolejowym:

W przypadku pojazdu kolejowego przemieszczającego się z państw innych niż państwa członkowskie Unii Europejskiej po sieci kolejowej, której szerokość toru różni się od szerokości toru głównej sieci kolejowej na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej, zastosowanie mają właściwe krajowe specyfikacje techniczne i dokumenty normalizacyjne, których zastosowanie umożliwia spełnienie zasadniczych wymagań systemu kolei, chyba, że dwustronne umowy międzynarodowe, których Rzeczpospolita Polska jest stroną, stanowią inaczej.

Powyższy artykuł wdraża przepisy art. 21 ust. 16 i 17 dyrektywy w sprawie interoperacyjności. Wyłącza on tym samym obowiązek uzyskania zezwolenia na wprowadzenie pojazdu do obrotu w przypadku pojazdu kolejowego przemieszczającego się z państw innych niż członkowskie Unii Europejskiej po sieci kolejowej, której szerokość toru różni się od szerokości toru głównej sieci kolejowej na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej.

W tej sytuacji, wobec braku np. dwustronnych umów między Rzeczpospolitą Polską a Ukrainą, wymagane jest spełnienie wymagań krajowych, zawartych w Liście właściwych krajowych specyfikacji technicznych i dokumentów normalizacyjnych, których zastosowanie umożliwia spełnienie zasadniczych wymagań systemu kolei, z dnia 5 listopada 2021 r.. Chodzi tu o wymagania zawarte w tabeli A („Wymagania krajowe mające zastosowanie do punktów otwartych, przypadków szczególnych określonych w technicznych specyfikacjach interoperacyjności (TSI) oraz potwierdzające zgodność pojazdu kolejowego z polską siecią kolejową, w tym zgodność charakterystyki technicznej i eksploatacyjnej pojazdu z infrastrukturą i stałymi instalacjami) oraz tabeli B („Wymagania krajowe, których spełnienie jest niezbędne do uzyskania zezwolenia na wprowadzenie do obrotu pojazdu kolejowego (z wyjątkiem pojazdu szynowo-drogowego), do którego nie stosuje się wymagań TSI w przypadkach w nich określonych”).

Spełnienie powyższych wymagań potwierdza certyfikat weryfikacji podsystemu wystawiony przez jednostkę wyznaczoną, zgodnie z art. 25ca ust. 1a oraz art. 25cba ustawy o transporcie kolejowym. Na jego podstawie będzie możliwe wydanie deklaracji weryfikacji podsystemu, zgodnie z art. 25cb ust. 7b ustawy o transporcie kolejowym, w zakresie obejmującym potwierdzenie zgodności podsystemu z właściwymi krajowymi specyfikacjami technicznymi i dokumentami normalizacyjnymi, których zastosowanie umożliwia spełnienie zasadniczych wymagań systemu kolei. W oparciu o te dokumenty możliwe będzie następnie dokonanie wpisu typu pojazdu do Europejskiego Rejestru Typów Pojazdów Kolejowych (ERATV).

do góry