Nawigacja

Sprostowania

Stanowisko UTK w sprawie komunikatu AllRail

15.03.2024

AllRail w swoim stanowisku, zapewne w sposób zamierzony, porównując odmienne decyzje dla RegioJet i PKP Intercity, pomija ważny formalno—prawny aspekt wydawania decyzji o otwartym dostępie. W przypadku RegioJet decyzja o otwartym dostępie na trasie Gdynia – Kraków była wydana po badaniu równowagi ekonomicznej – złożony został jeden wnioski o takie badanie. W przypadku PKP Intercity takich wniosków nie było i Prezes UTK nie ma więc w świetle obowiązujących przepisów ustawy o transporcie kolejowym uprawnienia w takim przypadku do przeprowadzenia badania równowagi ekonomicznej. Sugestie AllRail, by takie badanie przeprowadzić, nie znajdują zatem uzasadnienia w obowiązujących w Polsce przepisów prawa.

Badanie równowagi ekonomicznej, w świetle przepisów ustawy o transporcie kolejowym, odbywa się obecnie wyłącznie na wniosek uprawnionych podmiotów. Ta regulacja ma zapewnić to, że komercyjne połączenia nie spowodują konieczności zwiększenia dotacji do połączeń służby publicznej.

Wyraźnie należy podkreślić, że na rzecz RegioJet Prezes UTK wydał również decyzje po postępowaniach, w których nie była badana równowaga ekonomiczna, czyli nie było wniosków o takie badanie. W takim trybie RegioJet uzyskał otwarty dostęp na 9 trasach: Praha hl.n. – Przemyśl Główny - Praha hl.n., Warszawa Wschodnia - Oostende - Warszawa Wschodnia, Warszawa Wschodnia - Brenner-Brennero/Landeck-Zams - Warszawa Wschodnia, Warszawa Wschodnia - Wiedeń Hbf - Warszawa Wschodnia, Warszawa Wschodnia - Wien Hbf. / Praha hl. n. - Warszawa Wschodnia, Kraków Główny - Split / Rijeka - Kraków Główny, Kraków Główny - Split / Rijeka - Kraków Główny, Przemyśl Główny – Medyka (granica państwa) – Mościska II (Мостиська ІІ) – Medyka (granica państwa) – Przemyśl Główny, Przemyśl Główny – Hannover Hbf. – Przemyśl Główny. Przewoźnik realizuje połączenia jedynie na 1 z tych 9 tras.

do góry