15 lipca br. Prezes Urzędu Transportu wszczął postępowanie administracyjne wobec spółki PKP Intercity za względu na niedopełnienie przez przewoźnika obowiązku zapewnienia osobom niepełnosprawnym nieodpłatnej pomocy w trakcie wsiadania i wysiadania oraz przejazdu pociągiem na trasie Słupsk–Wrocław Główny w dniu 18 czerwca br.
Jest to już kolejne postępowanie administracyjne wszczęte w odpowiedzi na powtarzające się nieprawidłowości w transporcie kolejowym związane z naruszeniem przepisów dotyczących osób niepełnosprawnych lub osób o ograniczonej możliwości ruchowej.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami Prezes UTK stoi na straży praw pasażerów w transporcie kolejowym, w tym nadzoruje przestrzeganie przepisów Rozporządzenia (WE) Nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z 23 października 2007 r. dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym (Dz. Urz. EU L 315 z 03.12.2007 r. ze zm.).
Stosownie do art. 23 oraz art. 24 lit. a) tego rozporządzenia, przedsiębiorstwo kolejowe zapewnia osobie niepełnosprawnej lub o ograniczonej sprawności ruchowej nieodpłatną pomoc w pociągu oraz podczas wsiadania i wysiadania, pod warunkiem że zostało powiadomione o potrzebie udzielenia pomocy przynajmniej 48 godzin przed podróżą. Pomoc oznacza umożliwienie dostępu osobom niepełnosprawnym w pociągu do takich samych usług z jakich mogą korzystać pozostali pasażerowie.
Podróżny zgłaszający potrzebę udzielenia pomocy, może poinformować Prezesa UTK za pośrednictwem kanałów komunikacji wskazanych na stronie internetowej www.pasazer.utk.gov.pl o fakcie ww. zgłoszenia. Prezes UTK w ramach przysługujących mu uprawnień rozpocznie działania nadzorczo-kontrolne wobec przedsiębiorców kolejowych w celu monitorowania czy pomoc osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej udzielana jest prawidłowo.