Zakres badań technicznych dla typów pojazdów specjalnych obejmuje dodatkowo:
1) sprawdzenie odbieraka prądu i jego współpracy z siecią jezdną;
2) badanie i ocenę urządzeń bezpieczeństwa ruchu, w tym: czuwaka aktywnego (CA), urządzeń samoczynnego hamowania pociągu (SHP), urządzeń radiołączności kolejowej z funkcją radio-stop, urządzeń systemu kontroli prowadzenia pociągów;
3) sprawdzenie urządzeń rejestrujących przebieg pracy pojazdu specjalnego;
4) sprawdzenie urządzeń zabezpieczających przed skutkami zwarć oraz porażeniem prądem elektrycznym, w tym złącz ochronnych uszyniających oraz zabezpieczeń przed urazami elektrycznymi obsługi pojazdu specjalnego;
5) sprawdzenie oznakowania i sygnalizacji czoła i końca pojazdu specjalnego;
6) badanie oddziaływania na otoczenie w zakresie hałasu emitowanego na zewnątrz pojazdu specjalnego oraz zawartości spalin;
7) sprawdzenie zabezpieczenia przeciwpożarowego pojazdu specjalnego przez badanie:
a) materiałów i wyrobów użytych w konstrukcji pojazdu specjalnego pod względem palności, toksyczności oraz
właściwości dymotwórczych i rozprzestrzeniania się płomienia,
b) zainstalowanych w pojeździe specjalnym urządzeń przeciwpożarowych i gaśnic;
8) sprawdzenie sygnałów dźwiękowych pojazdu specjalnego;
9) sprawdzenie w pojeździe specjalnym warunków pracy maszynisty i innych pracowników obsługi, w szczególności w zakresie:
a) ergonomii stanowiska pracy, pola widzenia szlaku, oświetlenia kabiny i przyrządów,
b) poziomu drgań mechanicznych pod względem oddziaływania na organizm ludzki,
c) poziomu hałasu słyszalnego,
d) mikroklimatu kabiny maszynisty oraz zmian ciśnienia wewnętrznego;
10) sprawdzenie w pojeździe specjalnym zamocowania stopni, wysokości instalacji poręczy i uchwytów, osłon części wirujących, tablic informacyjnych, zabezpieczeń przed urazami mechanicznymi i szerokości przejść;
11) ocenę skuteczności zabezpieczenia w pojeździe specjalnym elementów roboczych mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu w czasie jazdy transportowej.