Nawigacja

logo Funduszy Europejskich

Projekt „Poprawa bezpieczeństwa kolejowego poprzez budowę Systemu Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów”

Goście ILCAD odwiedzili CEMM

16.06.2023

W dniach 14 - 16 czerwca w Warszawie odbyło się spotkanie przedstawicieli branży kolejowej z całej Europy zrzeszonej w ramach inicjatywy „Międzynarodowy Dzień Bezpieczeństwa na Przejazdach Kolejowych” (ILCAD). Jednym z elementów spotkania była wizyta studyjna w Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów Urzędu Transportu Kolejowego. Z zasadami działania CEMM gości zapoznał dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK.

Obchodzony co roku w czerwcu Międzynarodowy Dzień Bezpieczeństwa na Przejazdach Kolejowych (ILCAD, ang. International Level Crossings Awareness Day) to inicjatywa Międzynarodowego Związku Kolei (UIC), w której uczestniczą przedstawiciele kolei (Polskę reprezentuje Fundacja Grupy PKP) i organizacji zajmujących się bezpieczeństwem ruchu drogowego z blisko 60 krajów z całego świata. Tegoroczna konferencja z okazji ILCAD odbyła się w Warszawie.

Goście przybyli do Polski na spotkanie ILCAD uczestniczyli w wizycie studyjnej, którą Urząd Transportu Kolejowego zorganizował wspólnie z Fundacją PKP w Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów (CEMM). CEMM to innowacyjny na skalę europejską ośrodek wybudowany przez UTK w Warszawie dzięki wsparciu Funduszy Europejskim.

Prezes UTK dr inż. Ignacy Góra przedstawił uczestnikom wizyty  główne założenia nowych zasad egzaminowania maszynistów, obowiązujące od 1 stycznia 2023 r. i rolę Centrum Egzaminowana i Monitorowania Maszynistów. To jeden z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie. Mieści 3 innowacyjne symulatory, komfortowe sale egzaminacyjne oraz zaplecze socjalne. Wszystko zostało zaprojektowane i wykonane ściśle na potrzeby CEMM. Prezes UTK omówił także rejestr maszynistów i kandydatów na maszynistów, który jest prowadzony w ramach systemu. Kompleksowe zmiany wprowadzone w obrębie egzaminowania maszynistów w Polsce, w tym zapewnienie bezstronności, wiarygodności i miarodajności egzaminów dla jednej z najważniejszych grup zawodowych na kolei, wpłynie na poprawę bezpieczeństwa transportu kolejowego.

Polski system egzaminowania spotkał się ze szczególnym zainteresowaniem przedstawicieli spółek kolejowych z RPA, Czech i Holandii. Goście mieli również okazję zapoznać się z funkcjonowaniem trzech nowoczesnych symulatorów. Duże wrażenie zrobiła precyzja wykonania zgodna z obowiązującymi normami dot. wyposażenia kabin maszynisty, a także zwizualizowanie rzeczywistych tras o długości ok. 7 090 km. Ma to pozwolić każdemu egzaminowemu na wybranie trasy, którą poznał podczas szkoleń. Warto dodać, że Polska stała się tym samym drugim w Unii Europejskiej krajem, w którym do egzaminowania kandydatów na maszynistów wykorzystuje się symulatory. Wprowadzone zmiany, wraz z budową CEMM, to spójne i kompleksowe działania w kierunku poprawy bezpieczeństwa transportu kolejowego w Polsce.

Punktem  rozpoczynającym tegoroczne spotkania ILCAD w Warszawie była konferencja pod hasłem „Tory są dla pociągów”, podczas której prelegenci z całego świata podzielili się najlepszymi doświadczeniami w zakresie poprawy bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych.. Spotkanie to zostało poprzedzone 14 czerwca specjalną sesją w Narodowym Instytucie Kultury i Dziedzictwa Wsi, poświęconą zapobieganiu wtargnięciom i samobójstwom na torach – TRESPAD (Trespass Prevention Awareness Day).

  • Zdjęcie sali egzaminacyjnej, gdzie uczestnicy wizyty studyjnej siedzą i słuchają Prezesa UTK dr inż. Ignacego Góry. W tle flaga Polski i Unii Europejskiej oraz logo UTK.
  • Zdjęcie sali ze stołami, przy których siedzą uczestnicy spotkania.
  • Na środku sali stoi Prezes UTK dr inż. Ignacy Góra. Po lewej stronie siedzi kobieta która zadaje pytanie.
  • Uczestnicy spotkania oglądają sale z symulatorami. Po lewej stronie symulator
  • Wnętrze kabiny symulatora. Na krześle siedzi kobieta która robi zdjęcia. Przed nią wyświetlany jest obraz na ekranach a na nich trasa przejazdu pociągu
do góry