Urząd Transportu Kolejowego jest miejscem, w którym skupiają się wszystkie aspekty unijnego prawodawstwa w zakresie kolejnictwa. Prezes UTK zajmuje się zarówno stroną techniczną funkcjonowania systemu kolejowego – czyli kwestiami bezpieczeństwa i interoperacyjności – jak i aspektami rynkowymi, dzięki zadaniom związanym z regulacją i monitorowaniem rynku czy prawami pasażera. Wizyta delegacji gruzińskiej była okazją do przedstawienia, jak w praktyce funkcjonuje taka instytucja, jakimi sprawami się zajmuje i co stanowi dla niej największe wyzwania.
Jednym z filarów polityki Unii Europejskiej w zakresie rozwoju kolei jest wdrażanie Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS). Korzystając z możliwości technicznych, jakie oferują symulatory w Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów, eksperci gruzińscy mieli okazję zapoznać się z funkcjonowaniem tego systemu w praktyce – z perspektywy maszynisty.
Wizyta studyjna ekspertów z Gruzji jest elementem finansowanego ze środków Unii Europejskiej projektu twinningowego (bliźniaczego) „Wsparcie zbliżania gruzińskich ram prawnych i instytucjonalnych do unijnego dorobku prawnego w zakresie transportu kolejowego”. W projekcie, który jest realizowany przez szereg instytucji polskiego rynku kolejowego pod przewodnictwem Ministerstwa Infrastruktury, biorą udział specjaliści z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Urzędu Transportu Kolejowego, Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Instytutu Kolejnictwa oraz PKP SA i PKP PLK SA. Celem projektu jest wsparcie Gruzji w dostosowaniu przepisów prawa, instytucji oraz organizacji rynku w zakresie transportu kolejowego do wymagań Unii Europejskiej – jako elementu na europejskiej drodze Gruzji. Możliwość implementacji projektu przez Polskę to dowód na to, że nasze doświadczenia i osiągnięcia w zakresie reformowania rynku kolejowego są dostrzegane i doceniane przez państwa kandydującego do UE.
Podczas kolejnych dni wizyty studyjnej goście z Gruzji odwiedzą także Instytut Kolejnictwa i zapoznają się zadaniami, a także z praktyką funkcjonowania tej instytucji.
Projekt „Poprawa bezpieczeństwa kolejowego poprzez budowę Systemu Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów” dofinansowany jest z Unii Europejskiej ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.