Nieidealna podróż
Wiosna, a zwłaszcza nadchodząca majówka, to czas, kiedy częściej wybieramy się na wycieczki. Również koleją. Większość takich podróży przebiega bez zakłóceń. Co zrobić, jeśli jednak coś poszło niezgodnie z planem? Pociąg się spóźnił, nie zdążyliśmy na przesiadkę na inny środek transportu. Mieliśmy wykupioną miejscówkę, a podróż odbyliśmy na stojąco, bo wskazane na bilecie miejsce było zajęte lub niedostępne. W sytuacjach, które sprawiły, że warunki podróży nie odpowiadały zawartej z przewoźnikiem umowie (zawieramy ją zawsze automatycznie, kiedy kupujemy bilet), możemy złożyć reklamację. Kiedy i jak to zrobić, pisaliśmy na naszej stronie internetowej.
Kiedy po wsparcie do Rzecznika
Kiedy zatem można zwrócić się o pomoc lub radę do Rzecznika Praw Pasażera Kolei? W każdej sytuacji, w której złożyłeś do przewoźnika kolejowego reklamację związaną z określonym roszczeniem finansowym, lecz jego odpowiedź była dla Ciebie niesatysfakcjonująca. Wtedy swoją sprawę możesz skierować do Rzecznika.
Rzecznik prowadzi postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów pasażerskich. Mogą one dotyczyć zobowiązań wobec pasażera, które wynikają z umów przewozu osób, rzeczy lub zwierząt w transporcie kolejowym oraz usług świadczonych na rzecz pasażerów przez przewoźników, zarządców infrastruktury oraz właścicieli i zarządców dworców.
Jeżeli masz wątpliwości, czy Twój problem kwalifikuje się do Rzecznika, napisz.
Jak złożyć wniosek do Rzecznika
Wniosek o zaangażowanie się Rzecznika w Twoją sprawę powinien zawierać kilka ważnych informacji:
1) Twoje imię, nazwisko, adres oraz nazwa i adres przewoźnika lub przewoźników – czyli oznaczenie stron w sprawie;
2) informację, czego domagasz się od drugiej strony sporu i dlaczego;
3) prośbę o propozycję Rzecznika, jak można rozwiązać Wasz spór;
4) Twój Podpis (wystarczy, że podpiszesz wniosek, zrobisz jego skan i prześlesz do Rzecznika pocztą elektroniczną, wniosek możesz podpisać także jedynie za pomocą klawiatury komputera). W przypadku wypełnienia formularza interaktywnego, składanie podpisu nie jest konieczne.
We wniosku powinny się również znaleźć następujące elementy:
1) opis tego, co się wydarzyło;
2) informacja, kiedy złożyłeś reklamację do przewoźnika oraz czy otrzymałeś odpowiedź;
3) kopie posiadanych przez Ciebie dokumentów, które potwierdzą opisaną sytuację (np. korespondencja z przewoźnikiem);
4) jeśli wniosku nie składasz osobiście, dołącz pełnomocnictwo (oryginał lub kopia).
Formularz znajdziesz na stronie internetowej Rzecznika Praw Pasażera Kolei.