Nawigacja

Aktualności

Było dynamicznie. O kolei w województwach w latach 2013-2022

18.01.2024

Urząd Transportu Kolejowego (UTK) opracował raport, który przedstawia dynamikę zmian w kolejowych przewozach pasażerskich w latach 2013-2022 z podziałem na województwa. Można mówić o stopniowej odbudowie rangi kolei pasażerskich w Polsce.

Od 2014 r. zarówno w skali kraju, jak i poszczególnych województw można zaobserwować stabilny wzrost liczby pasażerów kolei rok do roku. Trend ten został gwałtownie przerwany w 2020 r. wraz z globalną pandemią koronawirusa. Stopniowe odchodzenie od obostrzeń w skali kraju i poszczególnych województw spowodowało, że w pasażerowie zaczęli wracać na kolej. Przewozy pasażerskie odbudowywały się w poszczególnych regionach w różnym tempie.

UTK w swoim opracowaniu szczególny nacisk postawił  na zestawienie danych za 2022 r. z okresem przed pandemią COVID-19 (2019 r.), a także na odniesienie do perspektywy dziesięcioletniej, czyli do 2013 r.

W zestawieniu 10-letnim liczba pasażerów wzrosła w przypadku 12 województw. Ponad dwukrotne zwiększenie tego parametru przypada na województwo dolnośląskie (+118,8%) i małopolskie (+111,7%). W przypadku województwa podkarpackiego wzrost wyniósł 82,3%. W 4 województwach spadła liczba pasażerów. Największy spadek był w województwie opolskim (-18,6%), następnie lubelskim (-12,6%), mazowieckim (-1,5%) i podlaskim (-0,4%).

W przypadku trzech województw poziom wskaźnika wykorzystania kolei w 2022 r. był niższy niż w 2013 r. Taka sytuacja była w województwach opolskim (spadek o 12,8%), lubelskim (spadek o 6,6%) i mazowieckim (spadek o 5,3%).

W badanych 10 latach widoczny jest też wzrost udziałów pasażerów spółek regionalnych w liczbie pasażerów danego województwa. Np. Łódzka Kolej Aglomeracyjna, która rozpoczęła działalność w 2014 r., pod koniec 2022 r. uzyskała 62,5% udziału w rynku przewozów regionalnych i aglomeracyjnych w województwie łódzkim, a Koleje Małopolskie odnotowały na koniec 2022 r. udział w przewozach regionalnych i aglomeracyjnych województwa małopolskiego na poziomie 41%.

Ze szczegółowymi danymi można zapoznać się w opracowaniu „Przewozy pasażerskie w województwach – perspektywa 10-letnia”, które dostępne jest na stronie UTK.

do góry