Ambasador Japonii, Miyajima Akio, Pierwszy Sekretarz Ambasady Kamio Nobumitsu oraz Przewodniczący Rady Nadzorczej Kyosan Europe Sp. z o. o., Filip Elżanowski zapoznali się z obowiązującymi od tego roku zasadami dotyczącymi egzaminowania maszynistów. Dużym zainteresowaniem cieszyły się nowoczesne symulatory UTK. Goście CEMM byli pod wrażeniem sposobu ich działania, np. w zakresie dokładnego odwzorowania trasy kolejowe i różnych scenariuszy jazdy dla kandydatów na maszynistów. Goście mieli możliwość sprawdzić się w roli maszynisty prowadząc „wirtualny” pociąg w symulatorze.
Podczas spotkania Prezes UTK dr inż. Ignacy Góra przypomniał, że zachęca polskich przewoźników do wdrażania technik stosowanych w kolejach japońskich. Jedną z nich jest metoda „Pointing and calling” polegająca na głośnym zapowiadaniu znaczenia znaków umieszczonych przy trasie kolejowej widzianych przez maszynistów. Zdaniem japońskich instytucji zajmujących się bezpieczeństwem pracy metoda taka wymagając koordynacji mózgu, oczu, rąk, ust i uszu wspomaga bezpieczeństwo prowadzenia ruchu kolejowego.
Korzystając ze spotkania Prezes Ignacy Góra przedstawił gościom prowadzone w UTK projekty wspomagające bezpieczeństwo ruchu kolejowego, m.in. Akademię Bezpieczeństwa Kolejowego czy Kampanię Kolejowe ABC.
Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów prowadzone przez Urząd Transportu Kolejowego jest ośrodkiem egzaminacyjnym dla osób wchodzących do zawodu maszynisty, czyli ubiegających się o licencję i świadectwo maszynisty. Zapewnia miarodajne, porównywalne i powtarzalne prowadzenie egzaminów różnych kategorii egzaminacyjnych.
Projekt „Poprawa bezpieczeństwa kolejowego poprzez budowę Systemu Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów” dofinansowany jest z Unii Europejskiej ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.