Na polskiej sieci kolejowej dopiero za kilka lat, po pełnym wdrożeniu Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS) będzie można prowadzić ciągłą kontrolę pracy maszynisty przy zwiększonym poziomie bezpieczeństwa. Stąd obecnie należy położyć nacisk na staranność poziomu wyszkolenia maszynistów oraz na obiektywne sposoby sprawdzania wiedzy kandydatów na maszynistów. Dla Prezesa UTK ważne jest budowanie świadomości rynku w tym zakresie. Dlatego uczestnikom sympozjum przybliżył zasady działania Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów, które od 2023 r. przejmie egzaminowanie kandydatów na maszynistów. Dodatkową innowacją w przypadku egzaminu na świadectwo maszynisty, będzie poza egzaminem teoretycznym i praktycznym dodatkowe sprawdzenie umiejętności na symulatorze. W CEMM gotowe są już trzy symulatory, które czekają na pierwszych egzaminowanych. Powstały dzięki dofinansowaniu ze środków europejskich.
„Bezpieczna kolej rozumiana jest dziś w sposób wielowymiarowy - obejmuje zarówno pojazdy spełniające odpowiednie normy, prowadzenie ruchu w taki sposób, by uniknąć zdarzeń zagrażających życiu i zdrowiu pasażerów czy ryzyku utraty mienia, na fizycznym bezpieczeństwie pasażerów, personelu kolejowego oraz obiektów kolejowych i infrastruktury kończąc” – mówił podczas otwarcia sympozjum Prezes UTK dr inż. Ignacy Góra.
Innymi tematami interesującymi przedstawiciel branży były m.in. dopuszczanie pojazdów i elementów infrastruktury, zagadnienia związane z wnioskowaniem o jednolity certyfikat bezpieczeństwa dla kilku krajów czy rola niezależnej oceny bezpieczeństwa w procesie aprobaty systemów urządzeń SRK.
Sympozjum Bezpieczeństwa i Inżynierii Transportu Kolejowego zostało po raz drugi zorganizowane przez Instytut Transportu Kolejowego. Tegoroczna edycja została objęta patronatem przez Urząd Transportu Kolejowego oraz Państwową Komisję Badania Wypadków Kolejowych. Prelegentami byli eksperci z Urzędu Transportu Kolejowego, Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych oraz Agencji Kolejowej Unii Europejskiej.