Nawigacja

Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Prezes UTK na XXXI Forum Ekonomicznym w Karpaczu

09.09.2022

W trakcie tegorocznego Forum Ekonomicznego w Karpaczu Prezes Urzędu Transportu Kolejowego dr inż. Ignacy Góra wziął udział w debacie poświęconej wpływowi inwestycji na technologiczny rozwój kolei. Prelegenci rozmawiali m.in. o tym, jak inwestycje kolejowe przekładają się na rozwój usług świadczonych przez przewoźników kolejowych.

7 września w ramach Forum odbyła się debata „Kolejowe inwestycje – wpływ inwestycji na technologiczny rozwój”. Obok dr. inż. Ignacego Góry udział wzięli: Łukasz Malinowski, redaktor naczelny magazynu "Rynek Kolejowy"; Grzegorz Kurdziel, Członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych; Iwona Budych, Prezes Stowarzyszenia Polsko-Niemiecka Kolej Pasażerska; Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity; Przemysław Zawodny, zastępca Dyrektora ds. badawczych Centrum Łukasiewicz. Moderatorem był Alan Beroud, Prezes Zarządu Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie.

Podczas debaty prelegenci podkreślali, że funkcjonowanie rozwiniętej gospodarki zależne jest od jakości przewozów oferowanych przez podmioty transportowe. Firmy działające w sektorze transportu kolejowego dążą do podwyższania standardów świadczonych usług, dlatego dostosowują swoje oferty nie tylko poprzez dostosowanie częstotliwości kursowania pociągów, ale również poprzez wprowadzanie nowoczesnego taboru kolejowego. Rozwój ten nie może być jednak realizowany bez zachowania najwyższych standardów bezpieczeństwa ruchu kolejowego.

Podczas debaty poruszano kwestie dotyczące m.in.:

  • inwestycji taborowych, ich źródeł finansowania oraz perspektyw rozwoju przewozów pasażerskich w Polsce;
  • budowania siatki połączeń w sposób zapobiegający wykluczeniu transportowemu;
  • oferty przewozowej oraz czynników, które sprawią, że kolej stanie się naturalnym wyborem komunikacyjnym;
  • obecnych projektów badawczo-rozwojowych zrzeszających przewoźników oraz producentów taboru;
  • informatyzacji systemów wspomagających zarządzanie przewozami kolejowymi w Polsce.

Ponadto prelegenci mieli okazję porozmawiać o projektowanych zmianach prawnych w zakresie zasad prowadzenia ruchu kolejowego. Ignacy Góra przypomniał, że zgłaszane są postulaty podwyższenia prędkości taboru ze 130 do 160 km/h, która obecnie wymaga podwójnej obsady załogi w kabinach, oraz dotyczące deregulacji potwierdzania znajomości infrastruktury, po której dany maszynista prowadzi pociąg.

„W  odróżnieniu od innych krajów europejskich, w Polsce  bezpieczeństwo przewozów kolejowych oparte jest na człowieku, jego sprawności, zdolności do prawidłowego odczytywania sygnałów i reagowania na nie. Poza krótkimi odcinkami sieci z urządzeniami ERTMS, pracy maszynisty na polskiej kolei nie wspierają żadne systemy zabezpieczeń. Za taki na pewno nie można uznać systemu SHP. Dlatego konieczne jest wdrażanie środków technicznych,  które będą korygować błędy popełniane przez człowieka” - podkreślał Ignacy Góra.

Omawiano także nadchodzące zmiany w zakresie procesu szkolenia maszynistów. „Od 1 stycznia 2023 r. egzaminy na licencję i świadectwo maszynisty będą prowadzone przez Prezesa UTK. Istotną nowością będzie wprowadzenie części praktycznej egzaminu na symulatorze pojazdu kolejowego. Będą się one odbywały w nowoczesnym i innowacyjnym Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów w Warszawie, które zbudowaliśmy przy wsparciu środków europejskich” – przypomniał Prezes UTK.

Dotychczas egzaminy dla maszynistów były prowadzone w ośrodkach szkolenia i egzaminowania. Nowe centrum to innowacyjna jednostka, która zapewni przeprowadzenie egzaminów państwowych w sposób jednolity i w pełni bezstronny. W procesie egzaminowania będą wykorzystywane nowoczesne symulatory. Ich wsparciem będą narzędzia teleinformatyczne do obsługi egzaminów pozwalające na standaryzację, sprawność i ograniczenie nadużyć. Wdrożenie egzaminów oraz krajowego rejestru maszynistów i prowadzących pojazdy kolejowe pozwoli na automatyzację i informatyzację procesów administracyjnych, ich skrócenie i uproszczenie. Zmiany te pozwolą zwiększyć bezpieczeństwo rynku kolejowego, a dodatkowo stworzą narzędzia do jego skutecznego monitorowania.

Forum Ekonomiczne jest najważniejszą i największą międzynarodową konferencją polityczno-gospodarczą w Europie Środkowo-Wschodniej. Podczas trzydniowego cyklu debat, spotkań i wydarzeń towarzyszących z udziałem gości z Polski i z zagranicy, prowadzone są rozmowy dotyczące kwestii najistotniejszych dla rozwoju gospodarczego i społecznego tej części Europy. W trakcie konferencji omawiane były kwestie dotyczące bezpieczeństwa, problemów gospodarczo-ekonomicznych, społecznych oraz aktualnych wyzwań stawianych przed krajami Europy.

 

  • Po prawej stronie zdjęcia Prezes Urzędu Transportu Kolejowego podczas rozmowy z uczestnikiem forum
  • Prezes Urzędu Transportu Kolejowego na tle budynku w którym odbywało się Forum Ekonomiczne
  • Osoby uczestniczące w debacie podczas Forum siedzące na krzesłach przed nimi stoliki. Za uczestnikami baner XXXI Forum Ekonomicznym w Karpaczu
do góry