Nawigacja

Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Przestała spadać liczba wagonów pasażerskich

22.07.2022

W 2021 r. po raz pierwszy na przestrzeni ostatnich 10 lat, wzrosła liczba wagonów pasażerskich na polskiej sieci kolejowej. W 2021 r. w porównaniu z rokiem 2020 zwiększyła się liczba zespołów trakcyjnych oraz lokomotyw będących w posiadaniu przewoźników pasażerskich.

W 2021 r. odnotowano wzrost liczby pojazdów znajdujących się w dyspozycji przewoźników pasażerskich. Dotyczy to zarówno pojazdów trakcyjnych (np. elektryczne zespoły trakcyjne), jak i wagonów. Przewoźnicy kolejowi w mniejszym stopniu niż w połowie ubiegłej dekady decydują się na likwidację lub sprzedaż posiadanego taboru.

Wagony pasażerskie

Na przestrzeni ostatnich 10 lat ogólna liczba wagonów pasażerskich na polskiej sieci kolejowej stopniowo malała. W tym czasie zanotowano spadek o ponad 1 100 sztuk, z 3 339 wagonów w 2012 r., do 2 215 wagonów w 2020 r. Dopiero w 2021 r. liczba wagonów wzrosła do 2 224.  

Na koniec 2021 r. w dyspozycji przewoźników było 1 951 wagonów z miejscami do siedzenia oraz 190 z miejscami do leżenia (57 kuszetek i 133 wagony sypialne).

Struktura pojazdów doczepnych w dyspozycji przewoźników pasażerskich normalnotorowych w latach 2020-2021

pojazdy doczepne

2020

2021

wagony pasażerskie

2 215

2 224

z miejscami do siedzenia

1 943

1 951

jednopokładowe

1 834

1 838

z częścią bagażową

15

15

z częścią gastronomiczną

5

5

piętrowe

89

93

z miejscami do leżenia

190

190

kuszetki

57

57

sypialne

133

133

pozostałe

82

83

bagażowe

0

1

gastronomiczne

82

82

wagony towarowe

0

5

kryte (G) 0 5

Po raz pierwszy w zestawieniu pojawiły się wagony kryte (towarowe) budowy normalnej. Pięć sztuk pojazdów tego rodzaju zakupiły Koleje Dolnośląskie. Ten samorządowy przewoźnik, jako pierwszy w Polsce, wykorzystuje zmodernizowane wagony towarowe do przewozu rowerów.

Lokomotywy i zespoły trakcyjne

Jedynym rodzajem trakcyjnego taboru kolejowego w dyspozycji pasażerskich przewoźników kolejowych, którego liczba zmniejszyła się względem początku ubiegłej dekady, są lokomotywy elektryczne oraz spalinowe. Ma to związek z coraz mniejszym wykorzystaniem składów wagonowych w codziennej obsłudze ruchu kolejowego. W 2012 r. przewoźnicy pasażerscy posiadali 557 lokomotyw (412 elektrycznych i 145 spalinowych). Na przestrzeni ostatnich 10 lat liczba lokomotyw spalinowych spadła z 145 w 2012 r. do 105 w 2020, a w 2021 r. wzrosła i osiągnęła poziom 129. Liczba lokomotyw elektrycznych spadła z 412 w 2012 r. do 313 w 2019 r., po czym w 2020 r. i 2021 r. wyniosła odpowiednio 343 i 342.

Przez ostatnie 10 lat liczba elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) oscylowała wokół 1 200 sztuk. W 2012 roku było to 1 216 EZT, a w 2021 r. 1 242 sztuki. Wzrosła natomiast liczba spalinowych zespołów trakcyjnych, ze 157 w 2012 r. do 246 w 2021 r.

Struktura pojazdów trakcyjnych w dyspozycji przewoźników pasażerskich normalnotorowych w latach 2020-2021

pojazdy trakcyjne

2020

2021

lokomotywy

448

471

elektryczne

343

342

spalinowe

105

129

wagony silnikowe

76

81

elektryczne

2

2

spalinowe

74

79

zespoły trakcyjne

1 423

1 498

elektryczne

1 212

1 242

spalinowe

209

246

dwunapędowe

2

10

 

Statystyki obejmują wszystkie pojazdy wskazane przez przewoźników kolejowych, zarówno kursujące w ramach rozkładu jazdy, jak i odstawione (np. z uwagi na awarie, nieaktualne przeglądy czy oczekiwanie na naprawę).

do góry