Nawigacja

Aktualności

Rok 2021 kończymy sukcesem – miliony odbiorców Kampanii Kolejowe ABC!

15.12.2021

W 2021 r. kończy się projekt Kampania Kolejowe ABC. Jednak sympatyczny nosorożec Rogatek nadal będzie uczył dzieci bezpiecznego zachowania w pobliżu przejazdów, na dworcach i w pociągach. Podsumowanie pierwszej odsłony Kampanii Kolejowe ABC odbyło się 15 grudnia 2021 r. w trakcie konferencji online.

Koniec 2021 r. to również zakończenie Kampanii Kolejowe ABC. Projekt, dzięki któremu dzieci zdobywają wiedzę na temat bezpieczeństwa w pobliżu torów, na dworcach i w pociągach, prowadzony jest przez Urząd Transportu Kolejowego od 2017 r.

Rozpoczynając projekt Kampania Kolejowe ABC, chcieliśmy dotrzeć do jak największej liczby odbiorców, przede wszystkim szerząc zasady bezpieczeństwa wśród najmłodszych uczestników ruchu drogowego. Kampania Kolejowe ABC okazała się ogromnym sukcesem. Jestem przekonany, że dziś nosorożca Rogatka, bohatera naszej kampanii, rozpoznaje większość dzieci w Polsce. Nasz sympatyczny bohater od czterech lat w przyjazny sposób przekazuje wiedzę dotyczącą właściwego zachowania na terenach kolejowych” – podkreślił dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

W ramach projektu prowadzone były zajęcia edukacyjne dla dzieci z przedszkoli i szkół podstawowych z całej Polski. Łącznie zostało zorganizowanych ponad 700 takich lekcji,
a wzięło w nich udział ponad 21 000 dzieci. Podczas zajęć edukatorzy przekazywali dzieciom wiedzę na temat bezpiecznego poruszania się w pobliżu przejazdów kolejowych, na dworcach oraz w pociągach.

W szkołach podstawowych na lekcjach techniki są zajęcia z wychowania komunikacyjnego, podczas których jest poruszany temat właściwego zachowania się na przejazdach kolejowych, jednak nie jest to temat szeroko omawiany, dlatego tego typu kampanie dotyczące bezpiecznego zachowania na przejściach kolejowych i w komunikacji kolejowej, mają w sobie dużą wartość i są niezbędne” – zaznaczył Marek Żołyński, Dyrektor Szkoły Podstawowej im. Ks. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Starym Lubielu. Szkoła ta wzięła udział w konkursie organizowanym w grze mobilnej Kolejowe ABC i wygrała edukacyjne miasteczko ruchu drogowego oraz wyjątkowe, interaktywne zajęcia na temat bezpieczeństwa na kolei.

Kampania Kolejowe ABC to nie tylko działania edukacyjne w szkołach i przedszkolach, ale także liczne działania w mediach i dodatkowe aktywności dla całych rodzin. W ramach projektu powstało pięć spotów edukacyjnych z nosorożcem Rogatkiem. W telewizji obejrzało je ponad 23 mln widzów, w kinach – ponad 8 mln, a w internecie – ponad 25,5 mln. Powstały także filmy edukacyjne stworzone przez popularnych vlogerów dziecięcych i wątki edukacyjne w programach dla najmłodszych. Pod koniec 2019 r. została zorganizowana wyjątkowa Akcja Mural, czyli konkurs na grafikę promującą bezpieczeństwo. Mural wykonany na podstawie zwycięskiej pracy był eksponowany na ścianie budynku przy placu Zawiszy w Warszawie do końca 2020 r.

W 2019 r. oraz 2021 r. Urząd Transportu Kolejowego zorganizował pikniki edukacyjne dla całych rodzin. Odbyły się one w popularnych kurortach wakacyjnych, a także w Krakowie i Warszawie. W piknikach wzięły udział dziesiątki tysięcy dzieci. Ponadto na torach można było zobaczyć lokomotywę w barwach Kampanii Kolejowe ABC.

Inwestując dzisiaj w wiedzę o bezpieczeństwie na kolei oraz w ruchu drogowym wśród najmłodszych w przedszkolach, szkołach podstawowych, inwestujemy w przyszłych świadomych dorosłych uczestników ruchu drogowego” – podkreślił Konrad Romik, Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Wartość edukacyjną projektu Kampania Kolejowe ABC doceniana jest także przez psychologów. Nauka poprzez zabawę jest polecaną formą przekazywania dzieciom ważnych zasad i wartości.

Jeśli dziecko uczy się przez zabawę jest to dla niego bardziej dostępne, bardziej realne, bardziej rzeczywiste, a później może to idealnie przenieść na środowisko naturalne. (…) Bardzo potrzebne są akcje zewnętrzne poza szkołą, poza placówką przedszkolną, aby właśnie dzieci były uświadamiane o tym, że muszą zachować wszędzie bezpieczeństwo” – stwierdziła Małgorzata Wronowska-Gniady, psycholog i terapeuta behawioralny.

Po sukcesie pierwszej odsłony projektu Prezes Urzędu Transportu Kolejowego postanowił rozszerzyć prowadzone działania edukacyjne. W nowym roku rozpoczną się zajęcia w ramach Kampanii Kolejowe ABC II. Na dzieci, młodzież i dorosłych czeka wiele nowych aktywności i atrakcji. Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie www.kolejoweabc.pl.

Łącznie w ramach obu projektów w zajęciach edukacyjnych weźmie udział 31 tysięcy dzieci z ponad 1000 placówek z całej Polski. „Kampania Kolejowe ABC” jest współfinansowana ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

 

 

do góry