Nawigacja

Aktualności

Debata o przemianie rynku kolejowego

21.09.2021

„Przemiany rynku kolejowego w Polsce i Europie – trendy, problemy, wyzwania” – pod tym hasłem odbyła się debata otwarcia targów TRAKO 2021. Dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego mówił w trakcie dyskusji, że polska i europejska kolej jest bezpieczna. Stwierdził również, że jest przekonany, że dzięki ETCS i ETCS LS zminimalizowane mogą zostać wypadki, których przyczyną jest błąd człowieka.

W debacie otwarcie udział wzięli dr inż. Ignacy Góra - Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, Andrzej Adamczyk - Minister Infrastruktury, Maciej Małecki – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych, Krzysztof Mamiński – Prezes Zarządu PKP S.A., Walter Goetz – szefa gabinetu Unijnej Komisarz ds. Transportu oraz Alberto Mazzola – Dyrektor Wykonawczy Wspólnoty Kolei Europejskich oraz Zarządców Infrastruktury Kolejowej.

Kolej jest najbezpieczniejszym lądowym środkiem transportu – stwierdził podczas debaty dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. „Słowo bezpieczeństwo padało już wielokrotnie podczas tego spotkania, a mi wypada to tylko potwierdzić” – powiedział Prezes UTK. Przypomniał też, że w ubiegłym roku podczas nasilenia pandemii spadek pracy przewozowej wyniósł 6%, a liczb wypadków zmniejszyła się o 25%. Na polskiej sieci kolejowej wdrażany jest europejski system zarządzania ruchem kolejowym. To, oprócz ogromnej pracy ludzi zaangażowanych w kulturę bezpieczeństwa jest powodem, że kolej staje się coraz bardziej bezpieczna.

Minister Andrzej Adamczyk przypomniał, że jednym z głównych działań jest strategia likwidacji wykluczenia komunikacyjnego. Prowadzona jest również likwidacja wąskich gardeł dla transportu towarowego. Ogromne środki są wydawane, aby zwiększyć konkurencyjność polskich portów w stosunku do innych portów bałtyckich.

Minister Maciej Małecki stwierdził, że Ministerstwo Aktywów Państwowych traktuje wszystkie spółki Skarbu Państwa jak jedną grupę kapitałową. Efekty tego podejścia powinny być widoczne zarówno przez pasażerów, jak i przez biznes. Dodatkowo pamiętać należy, że wokół kolei funkcjonuje wiele polskich firm. Synergia ma sprawić, by na największych w historii inwestycjach kolejowych korzystały polskie firmy, aby w Polsce mogły rozwijać się nowe technologie.

Zdaniem Prezesa Krzysztofa Mamińskiego większa liczba pasażerów i zwiększenie przewożonych towarów jest świadectwem zaufania do polskiej kolei. Dla Prezesa PKP słowo kolej staje się synonimem nowoczesności, innowacyjności i zaufania. Widzi tu wielką rolę polskiego przemysłu, który dostarcza większość taboru jeżdżącego po polskich torach.

Dyrektor Walter Goetz przypomniał o założeniach Komisji Europejskiej dotyczących zwiększania udziału kolei w przewozach, zarówno pasażerskich, jak i towarowych. Chociaż udział kolei w śladzie węglowym jest  i tak minimalny, najmniejszy ze wszystkich środków transportu, nadal musimy dbać o zielony ład – dodał.

Dyrektor Alberto Mazzola przypomniał o głównych wyzwaniach dla przewoźników i zarządców infrastruktury. Oprócz zwiększenia udziału w przewozach to przede wszystkim wzmocnienie przewozów intermodalnych. To cyfryzacja kolei tak, by móc efektywnie zarządzać taborem i siecią kolejową. Alberto Mazzola przypomniał, że rządy wielu krajów przeznaczyły olbrzymie środki na pomoc przewoźnikom lotniczym, zapominając o kolejach. Tymczasem, jako jedyny środek transportu, koleje w Europie nie zawiesiły działalności, a pociągi cały czas jeździły mimo zmniejszonego popytu.

W trakcie targów TRAKO 2021 UTK organizacjuje również m.in. Seminarium „Stan bezpieczeństwa kolei” (22.09) oraz Konferencję „Jak poprawić konkurencyjność kolei poprzez innowacje z zakresu bezpieczeństwa” (23.09).

do góry